Ondernemers Jorden en Yvonne
De familie Oostdam

Bedrijfsreportage Familie Oostdam

'Wij halen onze melk uit de anonimiteit'

28 Februari 2020 - Chanti Oussoren

De familie Oostdam uit Bodegraven (Zuid-Holland) heeft kortgeleden de keus gemaakt om hun melk te verkopen onder een private-label. Hiervoor wordt samengewerkt met supermarktketen Picnic. “We wilden al langere tijd zelfzuivelen en toen Lely met de Orbiter op de markt kwam, zijn we het avontuur aangegaan.”

Jorden (52) en Yvonne (51) namen het bedrijf zo’n 20 jaar geleden over en door de jaren heen zijn ze steeds verder opgeschaald. Zowel in grond als in het aantal koeien en daarmee de melkproductie. Vanuit dat oogpunt is 12 jaar geleden de keuze gemaakt om om te schakelen naar het melken met 2 robots. Die manier van werken bevalt goed, want vorig jaar zijn oude robots ingeruild voor 2 nieuwe Astronaut A5-robots van Lely.
 

Bedrijfsgegevens
De familie Oostdam heeft in totaal 45 hectare in gebruik en in eigendom. Het merendeel, ongeveer 40 hectare, is in gebruik voor grasland, 5 hectare is natuurgrond. Het bedrijf telt 130 koeien en daarnaast zijn er nog wat schapen voor het ultieme voorjaarsgevoel en boerderijeducatie. Ook worden er wat kippen gehouden voor de huisverkoop van eieren.

Serrestal
Inmiddels telt het bedrijf 130 melkkoeien. De kudde is een bont gezelschap, omdat in de fokkerij veel vreemd bloed wordt gebruikt. “Wij kruisen de Holsteinkoeien bijvoorbeeld met Montbélierde (een Frans ras) of soms met Zweedse roodbontkoeien’’, vertelt Yvonne. “We zijn van mening dat gekruiste dieren sterker en gezonder zijn. We maken voor de stierkeuzes gebruik van Triple A, een paringsadviesprogramma.”

De koeien op het bedrijf staan in een serrestal, waar ze de hele dag onbeperkt beschikking hebben over vers drinkwater, ruwvoer en diepstrooiselboxen. De stal heeft een licht doorlatend dak maar wel met schaduwweefsel, zodat er geen direct zonlicht door de stal schijnt. “We hebben in 2008 voor dit stalsysteem gekozen, omdat we zo veel mogelijk de situatie van buiten willen nabootsen. De koeien hebben bij ons altijd dezelfde temperatuur binnen als buiten”, zo laat Yvonne weten.

Lange levensduur
In de zomer kunnen de koeien zelf kiezen of ze binnen of buiten willen zijn. In de stal hangt een sprinklerinstallatie. Tevens hangt boven de ligboxen een overdrukventilatiesysteem met verse buitenlucht. “Het is dus niet verwonderlijk dat veel koeien op warme dagen binnen blijven. In onze stal staat het comfort van de koe centraal. Dit is misschien wat arbeidsintensiever, maar het verlengt de levensduur”, motiveert Jorden. “De leeftijd van onze koeien ligt gemiddeld op 7 jaar. Dat is een jaar meer dan die van de gemiddelde veestapel Nederland. Onze oudste koe is zelfs 15 jaar en nog altijd kerngezond. Zolang ze goed meekan, mag ze blijven. Ze loopt zelf nog een aantal keer per dag door de melkrobot.’’

Private-label melk
Tot voor kort werd alle melk van het bedrijf afgenomen door melkpoederproducent Vreugenhil Dairy Foods. Sinds kort is de familie echter een samenwerking aangegaan met online supermarkt Picnic en Lely. Hiermee leveren ze een deel van de melk binnen hun eigen private-label melk. Tevens wordt een gedeelte gecollecteerd door Vreugdenhil. Afhankelijk van de vraag van de consumenten kan deze verhouding in de toekomst wijzigen.

De verbinding met de consument wordt steeds belangrijker

Jorden Oostdam

De melk voor het private label wordt verwerkt met de Lely Orbiter, ook een mini-melkfabriek genoemd. “Wij geloven dat de verbinding met de consument steeds belangrijker wordt. Maar we vroegen ons af hoe we de melk bij de consument op tafel konden krijgen. Daar is de samenwerking met Lely en Picnic uit ontstaan. De melk wordt door ons verpakt en door Picinic met elektrische auto’s aan de consument geleverd”, vertelt Jorden.

Hiermee sluit de familie zich aan bij MijnMelk, een platform dat de afstand tussen de boer en consument wil verkleinen. Met MijnMelk kan de consument zien van welke boerderij de melk afkomstig is. “Doordat we de melk nu zelf verwerken van koe tot fles weten we precies waar de melk naartoe gaat. Zo halen we onze melk uit de anonimiteit.”

Zelfzuivelen
De komst van de Lely Orbiter gaf de familie het laatste zetje om hun plannen te realiseren. “We liepen al langer met het idee om onze eigen melk zelf te gaan verzuivelen. Het is echter heel ingewikkeld en kostbaar om zo’n productieketen zelf te organiseren. Toen kwam Lely om de hoek met de Orbiter en zijn we samen het avontuur aangegaan’’, vertelt Jorden. Hij kan nog niet zeggen of de switch naar een private-label een hogere melkprijs gaat opleveren. “Het is nog te prematuur om dat te kunnen zeggen. Het product is slechts een week op de markt. Het is vooral afhankelijk wat de vraag gaat doen.”

De melk van de familie Oostdam wordt niet gestandaardiseerd. Er worden dus geen bestanddelen uit de melk gehaald of aan toegevoegd. “Het is puur natuur”, zo laat Jorden weten. Waar melk in de winkel vaak gestandaardiseerd wordt naar 3% vet, bevat de melk van de familie Oostdam tussen de 4,5 en 5% vet, afhankelijk van het seizoen. “Dat maakt onze melk ook voller en romiger”, zegt Yvonne.

Toekomst
De toekomst zien Jorden en Yvonne met vertrouwen tegemoet, zij hebben 4 kinderen: Nicole (23), Niels (21), Jeroen (18) en Erwin (16). Niels en Erwin tonen veel interesse om het bedrijf in de toekomst over te nemen. ‘’Het werkt motiverend voor allemaal om met 2generaties binnen ons familiebedrijf aan de slag te zijn”, besluit Jorden.

Bron foto's: HvdM

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van deze fotoreportage? Laat het ons weten

Chanti Oussoren

Redacteur bij Boerenbusiness die zich verdiept in de markten van zuivel, varkens(vlees) en voer.
Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden