In het Overijsselse Heeten ligt het melkveebedrijf van de familie Haarman. André en Hedwig zijn de derde generatie boer in rij. Samen met hun 3 kinderen zetten zij met veel plezier het dagelijkse werk rond. Op dit familiebedrijf staan de koe en maatschappelijke verbinding hoog in het vaandel.
In het Sallandse landschap aan de rand van een bos heeft de familie een prachtig onderkomen. "Wij zijn echt een familiebedrijf", zo steekt Hedwig (52) van wal. "Mijn voorouders boeren al jaren op deze locatie. Samen met mijn man André (53), die ook van boerenkomaf is, hebben we dit bedrijf midden jaren '90 overgenomen."
Bedrijfsgevens |
Familie Haarman Door de jaren heen is de melkveestapel gestaag opgeschaald tot zo'n 160 koeien en bijbehorend jongvee. De familie heeft 56 hectare grasland in eigendom en daarbij wordt nog wat land gepacht. |
Volgende generatie
Ondertussen komt de volgende generatie om de hoek kijken. De kinderen Laura (24), Roxan (21) en Ramon (19) zijn intensief bij het bedrijf betrokken. Roxan is na haar studie Agrarisch ondernemerschap aan de Aeres Hogeschool in Dronten thuis gaan werken, maar oriënteert zich nog wel op een baan buitenshuis. Laura werkt bij de Gezondheidsdienst voor Dieren in Deventer en Ramon volgt nog een agrarische opleiding. Alle 3 overwegen ze om het ouderlijk melkveebedrijf over te nemen.
Hoewel de toekomst geborgen lijkt, maakt de familie zich wel veel zorgen over de toekomst van de gehele landbouwsector. "Daarom zijn we tijdens de boerenprotesten in oktober 2 keer afgereisd naar Den Haag om daar onze stem te laten horen." De houten borden met leuzen als "Nederland gebruik je boerenverstand" staan een paar weken na de protestacties nog tegen de stal aan.
Plezier in de melkstal
Roxan die bij het gesprek is aangeschoven, vervolgt: "Wij zijn echte koeienmensen. Het trekkerwerk ligt ons minder en dat besteden we daarom, op dit moment, zoveel mogelijk uit." Ondanks dat de familie automatisering omarmt, wordt bewust niet gewerkt met melkrobots. "Wij willen alle koeien dagelijks gezien hebben en bovendien staan we graag in de melkstal", vertelt Roxan enthousiast. In 2018 is gekozen voor een SAC 2x16 zij-aan-zij melkstal en dierherkenning. In 2015 is de koeienstal gerenoveerd, nadat in 2014 een nieuwe kalverstal was gebouwd. "Wij gaan voor een lange levensduur per koe. Kortgeleden hadden we nog 2 koeien die de grens van 100.000 kilo melk waren gepasseerd, daar zijn we trots op."
Net als veel andere melkveehouders heeft de familie last gehad van het fosfaatreductieplan en de introductie van het rechtenstelsel. "We zijn generiek gekort en hebben fosfaatrechten bijgekocht, maar we waren geen knelgeval." Er wordt momenteel zo weinig mogelijk jongvee aangehouden om met de beschikbare fosfaatruimte zoveel mogelijk liters melk te kunnen produceren. De weidemelk (jaarleverantie van circa 1,5 miljoen kilo) wordt sinds een aantal jaar geleverd aan A-ware.
Black Angus-stier
Het melkveebedrijf van de familie voelt niet 'standaard' aan. Middenin de koeienstal staat bijvoorbeeld de gitzwarte Black Angus-stier Ben in een aparte box waar hij als een soort opperhoofd zicht houdt op de kudde. "Deze stier hebben we vorig jaar gekocht om onze pinken en koeien natuurlijk te laten dekken, wanneer deze niet drachtig worden van kunstmatige inseminatie. Wij nemen niet zomaar afscheid van ons jongvee wanneer het even niet wil. Dat doen we pas, wanneer we zeker weten dat we er alles aan hebben gedaan. Daarom bevalt ons het systeem met dierherkenning ook zo goed. Daarmee hebben we grip op onze kudde en kunnen we vroegtijdig actie ondernemen als dat nodig is", zo laat Roxan weten. Ook is er een skybox waar groepen kunnen worden ontvangen.
Salland Boert en Eet Bewust
Als rasechte Sallanders is de familie sinds een aantal jaar ook aangesloten bij het boerburgerinitiatief 'Salland Boert en Eet Bewust'. Het doel hiervan is om voedselproducenten en -consumenten dichter bij elkaar te brengen. Hedwig: "Ook hier in Salland merk je dat steeds minder mensen bekend zijn met het boerenleven. Daarom stellen we ons bedrijf, met name in de zomermaanden, graag open voor boerderijexpeditie. Dan komen groepen mensen hier voor een rondleiding en om mee te werken bij allerhande werkzaamheden. Van voeren tot het verzorgen van de kalfjes. We gaan graag de dialoog aan met de bezoekers."
Dit wordt gedaan samen met 71 andere boeren uit Salland, waarbij vele sectoren vertegenwoordigd zijn. Naast Salland zijn er nog 7 andere streken actief onder de vlag van de landelijke stichting Boert Bewust. Daarnaast zijn er 3 streken in oprichting. Iedere boer die deelneemt in één van de streken, wordt gescoord op thema's zoals dierwelzijn, energie en milieu, krijgt een bedrijfsbord en komt op de website van die streek. Alle deelnemers zoeken actief de verbinding met de maatschappij op een manier die bij hun past, zoals schoolklassen ontvangen, evenementen in de stad of via sociale media. "Dat levert veel begrip op en op die manier proberen wij ons steentje bij te dragen om het eerlijke verhaal van de landbouw te vertellen. Wij zijn trots op ons bedrijf en onze streek en staan graag in verbinding met de omgeving", vertelt Hedwig.
Toekomst
Hoe de toekomst eruit ziet, zal de tijd leren. "Qua melkveestapel hoeven we niet zo nodig meer te groeien. De huidige omvang kunnen we goed managen en dat is voor ons belangrijk. Wel overwegen we nog grond aan te kopen, omdat dit steeds belangrijker wordt." Voor de rest wil de familie vooral hun ding blijven doen en dat is op een duurzame manier melk produceren, zodat nog veel generaties op deze plek verder kunnen boeren. "Daarom hopen we dat de Nederlandse politiek het boerenleven niet onmogelijk maakt", besluit Roxan.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.