New Holland heeft haar nieuwe CR-serie rotorcombines en CX5- en CX6-serie schuddermachines aan de dealers gepresenteerd. Daarmee schaaft het verder aan de grootste combine in hun line up: de CR10.90. Deze combine is houder van het wereldrecord tarwedorsen.
Het duurt nog ruim 5 maanden, maar fabrikanten zijn al volop bezig met de aanloop naar Agritechnica 2017 in Hannover. Daar kun je de nieuwe CR- en CX-combines van New Holland zien. Het merk introduceert die namelijk nu al in Frankrijk aan de dealers. Het nieuwe topmodel is uiteraard imposant, maar ook de kleinere modellen zijn vernieuwd.
Nog meer vermogen
Een Franse dealer plaatste op Facebook enkele foto’s van de nieuwe CR10.90, het vlaggenschip van New Holland die volgend jaar leverbaar is. Je herkent het 2018-model direct aan zijn gewijzigde styling. Er is iets meer gele verf zichtbaar en juist wat minder zwarte verf. Ook achter de kappen is dat het geval. Dit moet het onderhoud vergemakkelijken. Cabine, graantank en het SmartTrax-rupsonderstel bleven gelijk.
Wel staat de machine, op de foto's, op fikse Mitas 710 achterbanden. De FPT Cursus 16 dieselmotor levert nu geen 653, maar maximaal 700 pk. Daarvoor hangt een conventioneel maaibord van 12,5 meter. Met dit model combine behaalde New Holland in 2014 het Guiness World Record tarwedorsen. Het merk blijft vooralsnog ongeslagen. Toen hing er een nog breder maaibord voor van 13,7 meter.
Dorssysteem verbetert
New Holland schaaft aan de ontwikkeling van de verschillende onderdelen. Op internet is al een lijstje te vinden met de verbeteringen. De gewasstroom door de machine is efficiënter, waardoor op vermogen wordt bespaart. Elektronische snufjes maken het de chauffeur gemakkelijker. Verslikt het dorssysteem zich, dan zet de machine de dorsmantel rond de rotor automatisch wijder. Is de verstopping opgelost, dan keert de afstelling terug naar de oude waarde. Het Twin Rotor dorssysteem is ook aangepast. Zo zijn de rotorbladen gemakkelijker verstelbaar. Dat heet Twin Pitch Plus.
Breder hakselen
De Opti-Spread hakselaar is ook aangepast. Meer airflow zorgt ervoor dat het stro beter over 12,5 meter werkbreedte wordt verstrooid. De kafverspreider is ook aangepast. In de cabine is de bediening gelijk. De software op de Intelliview terminal is wel geüpdate. Vanaf 2018 is de nieuwe CR-serie leverbaar. De modelnummers blijven gelijk.
Update CX5 en CX6
Voor Nederland is zo’n dorsmonster niet direct interessant. Veel CR-machines rijden in de Benelux niet rond. De vernieuwde CX5000 en CX6000 Evolution, die vanaf volgend jaar door het leven gaan als CX5 en CX6, zijn voor onze akkerbouwers en loonwerkers beter behapbaar. Het meest opvallend is de nieuwe cabine met LED-verlichting. Je geniet nu van hetzelfde comfort als op de CR en de grote CX. In de cabine zit een luxe zetel met Intelliview 4 terminal en optioneel affabriek Intellisteer GPS.
Op het scherm zie verder je tot 3 camera’s. Het onderhoud is versimpeld. De machine beschikt over een automatische reiniging en automatische smering op de variator. Het aantal smeernippels is van 32 naar 20 teruggebracht. Ook het dorssysteem is op een aantal punten gewijzigd. Zo heeft de afneemtrommel verstelbare elementen gekregen.
Fabrikanten vernieuwen
De kans is groot dat Case IH volgt met een update op hun Axial-Flow. De CR kent veel gelijke componenten, al is het dorssysteem totaal anders. Eerder al lanceerde John Deere, voor modeljaar 2018, hun nieuwe S700 rotorcombines. Zo blijven fabrikanten hun maaidorsers vernieuwen en met de Agritechnica op komst gaat dat allemaal net even sneller.
Foto’s: Agri Montauban en Tractorium.it.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.