Agrifoto

Nieuws Mechanisatie

Omzet trekkerfabrikanten koelt af na topjaren

21 Februari 2024 - Niels van der Boom - 15 reacties

De hausse die de wereldwijde machinemarkt de afgelopen twee jaar in zijn greep hield neemt snel af. Productprijzen, stijgende teelt- en machinekosten en hogere rentes zorgen ervoor dat boeren minder investeren in nieuwe trekkers, werktuigen en oogstmachines. Dat merkt ook John Deere in zijn eerste financiële cijfers voor 2024.

Het eerste financiële kwartaal bij John Deere loopt van november tot en met januari. In die periode behaalde Deere & Company een netto-omzet van $1,751 miljard. Dat is omgerekend €1,62 miljard. De omzet ligt 10,6% lager dan in het vierde kwartaal van vorig jaar. Wereldwijd behaalde de grootste machineproducent ter wereld $12,18 miljard aan machineomzet. Een daling van 4% met Q4 2023. Volgens CEO John C. May investeren bedrijven minder in nieuwe techniek dan het bedrijf in 2022 en 2023 heeft gezien.

Vijfde minder verkocht
In vergelijking tot de gemiddelde omzet en andere segmenten presteert de landbouwtak van John Deere relatief 'slecht'. De netto verkoopomzet liep met bijna een vijfde terug -ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder- tot $2,32 miljard. In 2023 lag de omzet nog boven de $3 miljard. Trekkers en landbouwmachines zijn duurder geworden, waardoor de verkopen ervan dalen. Een klein voordeel voor de fabrikant is dat de productiekosten rap afnemen.

Voor zowel Europa als Noord-Amerika verwacht het bedrijf dit jaar 10% tot 15% minder trekkers en (oogst)machines te verkopen. Alleen in Azië blijft de verkoop naar verwachting ongeveer gelijk. De grondverzetmachines doen het beter, daar wordt hoogstens een kleine krimp verwacht. Voor precisielandbouwproducten wordt rekening gehouden met maximaal 20% minder verkoop.

Voorraden lopen op
In de VS is vooral de verkoop van zware landbouwtrekkers teruggelopen, zo tonen cijfers van brancheorganisatie AEM aan. Deze categorie liep 18% terug. Voor kleinere trekkers rond de 100 pk is dat 5%. Minder verkopen zijn ook merkbaar bij dealers in Noord-Amerika. Mechanisatiebedrijven hebben er 30% meer trekkers op voorraad staan en 16% meer combines dan in 2023.

De situatie in Europa is niet veel anders. Ook daar lopen de machinevoorraden op. Dealerbedrijven hebben de schrik van lange levertijden er nog een beetje inzitten, waardoor relatief veel op voorhand is besteld. Zeker wanneer dat op de top van de markt is gebeurd zijn dat dure voorraden, waar je als bedrijf mee in de maag zit. Vooral grote en dure machines zoals zware trekkers en oogstmachines zijn lastiger te verkopen. De leasetarieven zijn in de laatste twaalf maanden behoorlijk gestegen en met veel onzekerheden in de Europese landbouw doen bedrijven het even rustig aan.

Cijfers CNH in het groen
Een dag voor Deere maakte CNH zijn financiële cijfers bekend. Die lopen wat achter en slaan op Q4 van 2023. In de drie maanden behaalde het moederbedrijf van New Holland, Case IH en Steyr een netto-omzet van $617 miljoen (€571,30 miljoen). Dat is 4,2% meer dan hetzelfde kwartaal een jaar eerder. De geconsolideerde omzet lag wel 2% lager en de verkoop 5%. Over heel 2023 behaalde het concern 5% meer geconsolideerde omzet ($24,7 miljard). Puur de machinetak deed het 3% beter. Ook CNH houdt rekening met minder verkopen dit jaar, maar ziet het wel positiever in dan Deere.

Agco – het moederbedrijf van Fendt, Massey Ferguson en Valtra – behaalde een netto omzet van $3,8 miljard in Q4 2023, wat 2,5% minder is ten opzichte van een jaar eerder. Over heel 2023 komt de omzet 14% hoger uit, op $14,4 miljard. Vooral Fendt draagt bij aan deze stijging, zo zegt CEO Eric Hansotia. Het Duitse premiummerk is internationaal uitgerold en de omzet binnen die tak groeide met 12% in 2023. "Ondanks lagere productprijzen en bedrijfsinkomens verwachten we in 2024 hogere en stabielere winstmarges", aldus Hansotia. In Europa behaalde het ruim 17% meer omzet in 2023, vooral omdat meer middelzware en zware trekkers werden verkocht.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Niels van der Boom

Niels van der Boom is senior marktspecialist akkerbouwgewassen bij DCA Market Intelligence. Hij maakt vooral analyses en marktupdates over de aardappelmarkt. In columns deelt hij zijn scherpe blik op de akkerbouwsector en technologie.
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
15 reacties
Abonnee
dront 22 Februari 2024
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/artikel/10907971/omzet-trekkerfabrikanten-koelt-af-na-topjaren]Omzet trekkerfabrikanten koelt af na topjaren[/url]
straks fendt voor een prikkie!
Abonnee
onderduiker 22 Februari 2024
dront schreef:
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/artikel/10907971/omzet-trekkerfabrikanten-koelt-af-na-topjaren]Omzet trekkerfabrikanten koelt af na topjaren[/url]
straks fendt voor een prikkie!
en wie kan die dan nog betalen?
misschien in de lease als ze hem blauw spuiten.
Abonnee
juun 22 Februari 2024
vooral de lage graanprijs zal hier een groot effect op hebben denk ik. afgelopen paar jaren hebben deze natuurlijk goud verdiend. tenminste als je schaalgrote had in een oostblokland ofzo.
realist 22 Februari 2024
fendt en jd zijn achterhaald.
veel te duur voor gangboer boerenbedrijf .
enkel je kostprijs te hoog maken.
Flevoboer 23 Februari 2024
realist schreef:
fendt en jd zijn achterhaald.
veel te duur voor gangboer boerenbedrijf .
enkel je kostprijs te hoog maken.
Leg uit? Een Fendt van 100 pk kost 120k euro, een New Holland van 100 pk kost 100k euro.

Na 10.000 uur levert de Fendt nog 50k euro op, de New Holland nog 20k euro.

Fendt is stuk zuiniger en ook hogere restwaarde, plus betere kwaliteit. Niet voor niets dat veel loonwerkers Fendt rijden
Abonnee
ikke 23 Februari 2024
die kwaliteit is wel eens beter geweest.
Flevoboer 23 Februari 2024
ikke schreef:
die kwaliteit is wel eens beter geweest.
Vertel?
Abonnee
juun 23 Februari 2024
de fendts met deutz motoren was iig op het laatst altijd wat mee. daar zijn ze wel vanaf gestapt voor zover ik weet.
Abonnee
Flevo uitje 23 Februari 2024
realist schreef:
fendt en jd zijn achterhaald.
veel te duur voor gangboer boerenbedrijf .
enkel je kostprijs te hoog maken.
Kijkend naar de verkoopcijfers over 2023 zijn er veel achterhaalde boeren en loonwerkers dan in Nederland... Hier in de polder is het alleen nog groen met rode of gele velgen. Andere merken doen nauwelijks meer mee.
Abonnee
frog 23 Februari 2024
Flevo uitje schreef:
realist schreef:
fendt en jd zijn achterhaald.
veel te duur voor gangboer boerenbedrijf .
enkel je kostprijs te hoog maken.
Kijkend naar de verkoopcijfers over 2023 zijn er veel achterhaalde boeren en loonwerkers dan in Nederland... Hier in de polder is het alleen nog groen met rode of gele velgen. Andere merken doen nauwelijks meer mee.
ik zou toch eens een brilletje kopen Flevo onion.
deze patser praat hoor je wel vaker bij ons in deze voor de rest prachtige polders.
flevo 23 Februari 2024
zou toch maar een beter kijken , zijn idd veel bedrijven in de flevo die niet onder willen doen voor de ander! dus ook maar zogenaamd mee willen/moeten.
allemaal pacht of bedrijven die in eigendom van investeringsmaatschappij zijn en die trekkers dan ook allemaal laese goed bezig jongens.
laat mij maar mooi met mijn fordjes alles doen
tot de laaste moer zelf betaalt en eigendom.
overigens zijn de groene f.. bar slecht voor de prijs die je betaalt
heel veel onkosten voor de 3000 uur
Abonnee
juun 23 Februari 2024
je moet sowieso niet trekkers kopen van een net nieuwe serie. een ander mag de kinderziektes eruit vissen.
Abonnee
ikke 23 Februari 2024
spijker op de kop flevo.
Abonnee
Noord 24 Februari 2024
Je ziet anders in de NOP nog giga veel Valtra, Case, Claas en Massey Ferguson rijden naast Fendt en JD. Lekker gekleurde zonnebril heb je op Flevo ui
CM 24 Februari 2024
Tis allemaal oud ijzer .
U kunt niet meer reageren.

Wat zijn de actuele noteringen?

Bekijk en vergelijk zelf prijzen en koersen

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden