Langzamerhand normaliseert de situatie weer in de retail, zeker als per 1 juni de horeca ook weer van start gaat. In eerste instantie steeg de omzet in de supermarkten met tientallen van procenten, maar dit is de laatste weken teruggezakt naar gemiddeld 5 tot 10% extra omzet in vergelijking met vorig jaar.
Supermarktdeskundige Erik Hemmes constateert dat de consument de neiging heeft thuis allerlei nieuwe dingen uit te proberen op culinair gebied. “Er wordt van alles en nog wat gebakken en gebraden.” Consumenten kopen toch vooral veel extra schoonmaakproducten, zoals zeep en reinigingsmiddelen, en langdurig houdbare levensmiddelen.
Geen gouden tijden
De voedselvoorziening komt niet in gevaar en is niet in gevaar geweest als gevolg van de coronacrisis, benadrukt het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL). Nederland is een grote voedselproducent. Het zijn gouden tijden voor de supermarkten, denk je dan. Volgens Marc Jansen, directeur van het CBL, maakt de retail echter geen grote winsten. Ondanks de fors hogere onzetten door de coronacrisis.
"Vergeet niet dat er ook veel meer kosten worden gemaakt. In de eerste weken toen er gehamsterd werd, waren de kosten vanwege de logistieke problemen ook veel hoger. En nu de omzet niet zo heel veel hoger is dan normaal, worden er nog steeds extra kosten gemaakt vanwege de coronavoorschriften. Ik schat de totale meerkosten tot nu toe op 50 miljoen euro. Dat bedrag wordt niet goed gemaakt door de hogere omzet.”
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/financieel/artikel/10887198/10-hogere-omzet-supermarkten-door-corona]10% hogere omzet supermarkten door corona[/url]