De olieprijs was deze week behoorlijk volatiel. Een prijsverlaging van Saudische olie zorgde voor flink wat druk op de markt. Door de onrust in het Midden-Oosten corrigeerde de prijs echter weer snel. De prijs van diesel trok zich echter weinig aan van de schommelingen.
De olieprijs schommelde afgelopen week stevig. Op vrijdag 5 november noteerde de Brent-benchmark op het hoogste punt van de week met $78,76 per vat. Na het weekend noteerde olie fors lager. Olie werd op dat moment in Europa voor $76,12 per vat verhandeld. Inmiddels is het gat grotendeels weer dichtgelopen en staat de olieprijs daar weer dicht tegen de top van de week, bij een stand van $78,52.
De lagere notering van het begin van de week volgde op het nieuws dat Saudi-Arabië zijn olieprijzen fors verlaagt. Vanwege de zwakke internationale vraag heeft Saudi-Arabië de prijs van Aziatische olie met $2 per vat verlaagd. De verlaging wakkert bestaande angsten over de lage vraag aan. Volgens analisten wordt het land gedwongen om zijn prijzen naar beneden bij te stellen, omdat de Verenigde Staten, Rusland en Iran simpelweg in staat zijn om goedkoper te leveren. Het is echter nog te vroeg om te constateren dat de Golfstaat zijn gevecht om een hogere prijs opgeeft. Saudi-Arabië blijft benadrukken dat het er alles aan doet om de prijzen weer naar boven te duwen.
Crisis Rode Zee beperkt
Dat de prijs al snel weer corrigeerde, komt door een ondertoon van onrust. Ondanks grotere internationale druk neemt Israël nog geen gas terug in de oorlog met Hamas. Daarnaast heeft de sluiting van het Libische Sharara-veld nog altijd grip op de markt. Tenslotte houdt ook de crisis in de Rode Zee druk op de olieprijs, al blijkt de impact minder groot dan gedacht. Uit een analyse van Reuters blijkt dat de gevolgen voor de oliesector minder sterk zijn dan verwacht. Olietankers varen namelijk nog altijd door het Suezkanaal, aangezien zij amper worden aangevallen. Tot nu toe heeft een klein aantal bedrijven in de oliesector (waaronder BP en Equinor) besloten om te varen via Kaap de Goede Hoop.
Helemaal verbazen mag dat niet, want de hogere verzekeringskosten wegen nog niet op tegen de hogere kosten van het omvaren. Uit hun data blijkt dat het aantal schepen tijdens de eerste aanvallen kort daalde tot 66 tankers. In december voeren gemiddeld weer 76 olietankers per dag door de Rode Zee. Dat was een afname van slechts twee tankers ten opzichte van november, zo blijkt uit data van MariTrace. Dat wil niet zeggen dat de impact nul is, aangezien er wel fikse risicopremies worden gerekend. Volgens Reuters zijn de vervoerskosten ruwweg verdubbeld. Sommige analisten geven aan dat het daardoor mogelijk voor Europa aantrekkelijk wordt om olie uit de Verenigde Staten te importeren, zo vertelt directeur energiecontracten op de termijnmarkt Bob Yawge van de Japanse zakenbank Mizuho tegen Reuters.
De dieselprijs bewoog de laatste week amper. Op donderdag 4 januari werd voor partijen van 100 liter diesel €129,33 afgerekend. Op dinsdag 9 januari daalde de prijs tot €127,18. Op woensdag 10 januari zat de prijs daartussenin, op €128,47.