De gestegen energiekosten, vooral van gas en elektriciteit, raken veel sectoren. ABN Amro stelde een top 20 samen van branches die gevoelig zijn voor hogere energiekosten. Op nummer één staat de glastuinbouw, waar energiekosten 15,3% van de omzet bedraagt. Ook andere agrosectoren komen in de lijst voor.
De energiekosten voor de glastuinbouw bedroegen in 2019 €1.261 miljoen. Het resultaat in de sector bedroeg in datzelfde jaar €1.116 miljoen. Verhoudingsgewijs bedroegen de energiekosten daarmee 113% van het resultaat. Voor de chemie (kunstmest en gewasbescherming) zijn energiekosten goed voor 4,6% van de omzet en 52% van het resultaat. Bij dienstverlening voor de landbouw bedraagt energie 3,0% van de omzet en 18% van het resultaat. In de top 20 staan ook de meelindustrie, aardappelverwerkende industrie en de groente- en fruitverwerkende industrie.
Dunne marges
Een groot deel van het bedrijfsleven wordt volgens ABN Amro direct getroffen door de hoge energieprijzen. Verschillende bedrijven hebben zich (deels) ingedekt tegen prijsstijgingen met vaste contracten. Voor hen komt de klap van de hoge energierekening later want, de bank verwacht dat hoge prijzen waarschijnlijk tot 2023 aanhouden. Wat de bedrijven in de top 20 extra gevoelig maakt voor de stijging van de energiekosten zijn de vaak dunne marges.
De hogere kosten die gemaakt worden kunnen lang niet door alle sectoren en bedrijven volledig worden doorberekend aan de klanten. Vermoedelijk slaagt kunstmestfabriek Yara er niet in de extra kosten van de duurdere energie volledig door te berekenen. Door het afschalen van de productie probeert de fabrikant vermoedelijk de verliezen beperkt te houden volgens ABN Amro.
Investeren loont
De huidige energiecrisis maakt volgens de bank wel duidelijk dat verduurzaming loont. Bedrijven die de afgelopen jaren geïnvesteerd hebben in bijvoorbeeld isolatie of het opwekken van duurzame energie zijn minder afhankelijk van de schommelingen op de markt voor fossiele brandstoffen en hebben daarmee nu een concurrentievoordeel.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.