Bio-LNG (vloeibaar gas) moet het alternatief voor diesel worden voor zware voertuigen en in de logistieke sector. Dat vinden het Duitse energiebedrijf Liqvis en EnviTec Biogas. De bedrijven hebben daarom een overeenkomst gesloten voor de productie en levering van bio-LNG. Vanaf oktober 2022 kan er bij de tankstations van Liqvis bio-LNG getankt worden.
De biogasfabriek van EnviTec in Güstrow - Duitslands grootste biogasfabriek - wordt daarvoor omgebouwd. In de fabriek wordt nu bio-methaan geproduceerd dat aan het aardgasnet wordt geleverd. Vanaf het vierde kwartaal van 2022 moet er jaarlijks 9.000 ton bio-LNG geproduceerd worden. Het fabrieksterrein wordt daarvoor met 20 hectare uitgebreid. De totale kosten voor de ombouw worden geraamd op €35 tot €40 miljoen.
Agrarische reststromen
De huidige fabriek verwerkt jaarlijks circa 400.000 ton substraat, voornamelijk snijmaïs maar ook kuilgras en gehele-plant-silage granen. In de nieuwe situatie wordt dat terug gebracht naar 150.000 ton en komt de nadruk te liggen op agrarische reststromen. Daarnaast wordt de restwarmte die tijdens het vergisten ontstaat benut om 1,5 MW elektriciteit op te wekken. "Met het betreden van de brandstofmarkt willen we tegenwicht bieden aan elektrische voertuigen", zegt Olaf von Lehmden CEO van EniTec Biogas in een toelichting op de website. "Bio-LNG kan als groene brandstof een belangrijke bijdrage leveren in het reduceren van de CO2-uistoot in de logistieke sector".
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.