De Europese Commissie is bezig het Renewable energy directive (Red) - onderdeel van de Green Deal - te herzien. Biobrandstoffen zijn daarin een omstreden onderwerp. Critici vinden dat de beleidsmakers te weinig oog hebben voor realistische oplossingen om op de middellange termijn de boeikasgasuitstoot te verminderen.
De Commissie wil onder andere vasthouden aan een maximum hoeveelheid biobrandstoffen. De Europese boerenbelangorganisatie Copa-Cogeca vindt dat de boeren daarmee de toegang tot een potentieel belangrijke markt onthouden wordt. In 2015 is vastgelegd dat maximaal 7% van de brandstof mag bestaan uit eerste generatie biobrandstoffen (brandstof gemaakt uit voedselgewassen).
Biobrandstof hard nodig
"Als we vasthouden aan het maximale bijmengpercentage van 7% krijgen we als agrarische- en bosbouwsector geen toegang tot een potentieel belangrijke markt", zegt Copa-Cogeca voorzitter Pekka Pesonen tegen Euractiv. "We zullen de markt niet gaan domineren, maar eerste generatie biobrandstoffen zijn hard nodig als aanvulling op de nieuwe brandstoffen en andere maatregelen." En biobrandstoffen zouden kunnen zorgen voor extra inkomsten voor agrarische bedrijven volgens Pesonen. "Dat is voor veel boeren in het huidige economische klimaat een welkome aanvulling."
Het maximale bijmengpercentage is ingesteld om concurrentie tussen brandstof en voedsel te voorkomen. Een verband tussen voedselprijzen en biobrandstoffen is volgens een recente studie van de Commissie niet vast gesteld.
Elektrificatie pas op lange termijn
Niet alleen van uit agrarische hoek klinkt kritiek. Ook in de logistieke sector heersen zorgen. Die sector is goed voor circa 27% van de broeikasgasemissies in de EU. Op lange termijn heeft biedt elektrificatie van het transport goede mogelijkheden voor verduurzaming. Maar ook de Europese beleidsmakers geven toe dat in 2030 voor de logistieke sector olie veruit de belangrijkste brandstof blijft.
In het Red conceptvoorstel moet in 2030 26% van de brandstof in de logistiek uit hernieuwbare bronnen bestaan. Omdat biobrandstof geschikt is voor conventionele vrachtwagens moet dat zeker als (tijdelijke) oplossing in de plannen voor 2030 meegenomen worden volgens verschillende betrokkenen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.