De Europese Unie heeft minder biodiesel ingevoerd in 2020 in vergelijking met 2019. Vooral Indonesië en Maleisië hebben flink minder biodiesel aan de EU geleverd. Volgens analisten hangt de daling samen met de verminderde vraag naar olieproducten vorig jaar.
In 2020 heeft de EU 3,14 miljoen ton biodiesel uit landen van buiten de EU geïmporteerd. Dat is 16% minder ten opzichte van 2019. Dat blijkt uit de cijfers van Eurostat. In totaal is er vorig jaar 11,4 miljoen ton biodiesel gebruikt in de EU. In 2019 was dat 12,5 miljoen ton. Het gebruik van HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) diesel is toegenomen van 2,6 miljoen ton naar 3,6 miljoen ton.
Vooral minder palmolie geïmporteerd
Met 895.000 ton is Argentinië de grootste leverancier van biodiesel. China volgt op plek 2 met 825.000 ton. In 2019 werd uit Indonesië en Maleisië respectievelijk 806.000 ton en 743.000 ton biodiesel geïmporteerd. Vorig jaar zakte dat naar 138.000 en 476.000 ton. Dat is een daling van 83% voor biodiesel uit Indonesië en 36% minder uit Maleisië. De discussie rondom de palmolieplantages die in deze landen ten koste van de natuur worden aangelegd spelen hierbij vermoedelijk een rol.
Nederland grootste Europese importeur
Nederland is de grootste importeur van biodiesel in de EU. Van de totale Europese import is 48% naar Nederland gegaan. Een groot deel van de Nederlandse import wordt overigens doorgevoerd naar het Europese achterland. Ook Spanje is een belangrijke speler en neemt 28% van de import voor zijn rekening. België staat op de derde plaats met 15%.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.