Prijsstijgingen voor een vat Brent-olie werken direct door in de dieselprijzen. Het besluit van de OPEC+ om de productie tot tenminste april te temperen, zorgt ervoor dat dit voorjaar de brandstofprijzen verder kunnen toenemen. Ze bevinden zich momenteel op hun hoogste niveau in ruim een jaar tijd.
Op 7 maart was de prijs voor een vat Brent-olie al tot $70 gestegen. De hoogste prijs in 14 maanden tijd. Dit is het direct gevolg van een nieuwe OPEC+ vergadering. De OPEC-landen hebben begin maart met elkaar afgesproken om de productie van ruwe olie tot tenminste april vast te houden. Dit betekent dat de mondiale productie met 8% verlaagd blijft. De invloed is enorm op het marktverloop. Niet zo gek dat de prijs direct steeg.
Economisch herstel
Basis voor dit besluit is volgens de landen het precaire herstel van de wereldwijde economieën als gevolg van de coronapandemie. Het op een steeds grotere schaal vaccineren van mensen heeft daar nog weinig invloed op. De stijgingen in de olieprijs werkt direct door bij diesel, zo is in de prijzen te zien.
De LTO-dieselprijs noteert maandag 8 maart €104-€105 per 100 liter. Bij Farmers4All bedraagt de weekprijs €101,55. De witte diesel index daalde nog in januari, tot €98,50, maar stijgt over februari ongetwijfeld. Nu boeren in heel Europa weer het land op gaan - ingegeven door droog en zonnig voorjaarsweer - trekt de vraag naar diesel aan. Ook dat is merkbaar in de brandstofprijzen.
Geleidelijke productiestijging
In de eerste week van april vergadert de OPEC+ opnieuw. Hopelijk wordt de lockdowns in veel landen dan inmiddels wat afgebouwd, wat de economie kan sterken. Toch wordt de olieproductie dan niet plotsklaps vrijgegeven. Analisten verwachten dat dit stapsgewijs gaat gebeuren, afhankelijk van de vraag en wereldwijde economische ontwikkelingen.
Komt die 8% productie ineens op de markt, dan heeft het ongetwijfeld een sterk drukkend effect op de prijzen. De verwachting is dat dit niet gebeurt, waardoor in ieder geval tot begin april de brandstofprijzen verder opklimmen. Op de langere termijn wordt daarom wel een (lichte) prijsdaling verwacht. Het is de vraag of bedrijven dit moment af kunnen wachten, nu ze aan de vooravond van een drukke periode staan. De tank moet vol voor het landwerk start en dan is het beter vroeger dan later.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.