Dat dierlijke mest niet alleen een probleem is maar ook een waardevolle grondstof, is in de agrarische sector algemeen bekend. Naast het gebruik als meststof voor het telen van gewassen en mestvergisting voor de productie van biogas, zijn er meer mogelijkheden. Uit drijfmest kan bijvoorbeeld waterstof gewonnen worden.
Het Duitse bedrijf Graforce heeft een speciale plasmalyzer ontwikkeld voor het splitsen van drijfmest. Door de mest door een hoog frequent elektrisch spanningsveld te leiden (plasmalyse), wordt de mest gesplitst in individuele koolstof, stikstof, waterstof en zuurstof atomen. De vrijgekomen gassen worden afgevangen en opgeslagen.
Waterstof is te gebruiken als brandstof en de koolstof, stikstof en zuurstof zijn een interessante grondstoffen voor industriële toepassingen. Het restproduct dat overblijft bij het proces, is volgens Graforce water.
Grote potentie
De oprichter van Graforce Jens Hanke denkt dat waterstof uit mest een grote potentie heeft. "Met plasmalyse van organische reststromen kunnen we enorme hoeveelheden groene waterstof maken. Door de gewonnen waterstof te gebruiken als brandstof creëren we een grote hoeveelheid fossiel vrije brandstof en leveren we een belangrijke bijdrage aan het reduceren van de CO2-uitstoot." Door de mest voor deze toepassing te gebruiken, is tevens een reductie in de stikstofuitstoot van de agrarische sector te realiseren.
Voor de plasmalyse van mest is circa 50% minder energie nodig dan voor de elektrolyse van water om waterstof te produceren. Door de plasmalyzer te koppelen aan zonnepanelen en/of windmolen(s) wordt het mogelijk waterstof zonder CO2-uitstoot te produceren. Bijkomend voordeel is dat de opgewekte groene stroom dan als het ware wordt opgeslagen. De techniek kan daardoor een belangrijke rol spelen in de energietransitie.
Praktische toepassing
Voertuigen die op pure waterstof rijden zijn nog maar zeer beperkt beschikbaar. Om nu de zelf opgewekte waterstof te benutten, kan deze worden toegevoegd aan biogas of compressed natural gas (CNG). De ombouw van een bestaande verbrandingsmotor is praktisch beter inpasbaar en veel goedkoper dan overschakelen naar brandstofcellen. Met de toevoeging van circa 10% waterstof zijn al bestaande voertuigen die op gas rijden ook geschikt voor waterstof. Daarnaast zijn verwarmingsinstallaties die normaal op aardgas of propaan werken ook geschikt voor de bijmenging van waterstof.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.