Column Herma van den Pol

Nederlandse zuivel moet op zoek naar eigen held

14 Januari 2016 - Herma van den Pol - 7 reacties

Mag ik aan u voorstellen: Saoirse Ronan. Dochter van een goede vriend van Simon Coveney, toevallig ook een bekende actrice, en nog belangrijker het gezicht van Origin Green. Nu de reden waarom dit Ierse groen de Nederlandse zuivelsector een tikje jaloers maakt. 

Pakweg twee jaar geleden kreeg ik de kans om kennis te maken met Bord Bia en Origin Green. Via een congres in Ierland stelden ze zichzelf voor aan de pers en de voedingsketen. Zuivel, vlees, vis en de Ierse whisky werden op een voetstuk gezet.

Elk moment wordt benut om Iers product onder de aandacht te brengen

Daar werd ook de kans geboden om kennis te maken met Simon Coveney, de Ierse minister van landbouw. Een bijzondere man met grote ambities voor de agrarische sector. Hij ziet de sector als de sleutel tot het herstel van de economie en is er van overtuigd dat het Ierse product de concurrentie met elk product prima aan kan. 

Sinds die tijd heeft de drie-eenheid Bord Bia, Origin Green en Simon Coveney grote stappen gezet. Beurzen, evenementen en bezoekjes aan andere landen, elk moment wordt benut om het Ierse product onder de aandacht te brengen. Een natuurlijk product, wat met liefde gemaakt wordt en uitblinkt in smaak. 

Het werkt. De Kerry Gold boter is het triple A merk geworden. Consumenten betalen er graag veel geld voor, want dit product is ver verheven boven die van andere. Steeds vaker hoor ik ook in Nederland spelers op de zuivelmarkt zeggen dat het een gemiste kans is voor Nederland, 'waarom hebben wij dit niet gedaan'. 

Ook op de nieuwjaarsreceptie van ZuivelNL haalde de topman van FrieslandCampina en voorzitter van de Nederlandse Zuivelorganisatie (NZO), Roelof Joosten, het succes van de Ieren aan. De letterlijke woorden weet ik niet meer, maar de opmerking die volgde ging erover dat hij Rutte nog nooit de sector zo heeft horen promoten. 

Hallo overheid, verdient de sector geen eigen held?

Toch leverde de zuivelsector vorig jaar een bijdrage van 9 procent aan het handelsoverschot van BV Nederland. Dit staat nog los van de resultaten die de akkerbouw, glastuinbouw, vleessector en diervoederindustrie boekten. Hallo overheid, verdient de agrarische sector geen eigen held. Als dit al kan zonder een krachtige boodschap, wat is de potentie van de sector als de krachten gebundeld worden.

Waarmee ik niet wil zeggen dat er niets gebeurt. Zo timmeren FrieslandCampina en Arla al hard aan de weg, maar de sector wordt juist geprezen vanwege de goede onderlinge samenwerking, waarom dan niet op dit vlak. Joosten gaf aan dat Europa zich in moet gaan zetten om handelsakkoorden te sluiten, maar de Ieren boeken ook zonder al flinke successen, dus wat zegt dit? Wat niet wegneemt dat gunstige invoertarieven ook welkom zijn, maar terwijl Europa werkt aan de handelsovereenkomsten kan Nederland het merk typical Dutch, ik noem maar wat, al op de kaart zetten. Wie weet wil Anouk wel helpen. 

Zoals Joosten zegt we moeten ons het kaas niet van het brood laten eten. Schouders eronder, klompen aan en gaan. Laatst stond er nog een artikel in de buitenlandse media wat de link legde tussen kaas en de lengte van Nederlanders, ook schijnen we hele gelukkige mensen te zijn. Is dit dan ons, even slikken, unique selling point? 

Herma van den Pol

Herma van den Pol werkt sinds 2011 bij Boerenbusiness en heeft zich door de jaren heen ontwikkeld tot marktexpert Melk & Voer. Daarnaast is zij wekelijks te zien in de marktflits over de zuivelmarkt.
Reacties
7 reacties
Paul 14 Januari 2016
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/ondernemen/columns/column/10867669/Nederlandse-zuivel-moet-op-zoek-naar-eigen-held-]Nederlandse zuivel moet op zoek naar eigen held[/url]
Ja hier in Nederland is de politiek vooral tegen de landbouw. Regeltjes verzinnen zijn ze wel weer goed in.
Montagne 14 Januari 2016
Je hebt gelijk Paul; we ,de Agrarische sector, hebben een moeizame verhouding met de politiek, dat komt hoofdzakelijk doordat wij ons zelf, ons werk( wijze) en onze producten niet goed promoten in het buitenland en zeker niet in het binnenland!!!
Herma van der Pol; je column is me uit het hart gegrepen!! Bravo!
poldes 14 Januari 2016
in 1968 hebben wij van de cooperatieve zuivelfabriek ,,Onder Gods Zegen"hier in het dorp fl 0,29 per liter melk ontvangen (de afrekening heb ik nog).
in 2015...vul het maar in ongeveer € 0,29.
In deze tussen periode hebben wij in Nederland een zuivelindustrie met ultra moderne fabrieken .en een zuivelorganisatie die er toe lijdt dat wij als veehouders ,niet snel van fabriek verwisselen om te leveren.
De melkleveranciers leveren melk die in de fabrieken past . maar de zuivelbonzen hebben nog geen Meerwaarde voor ons kunnen/willen bereiken.
stammie 14 Januari 2016
Politiek zou inderdaad meer kunnen doen om met name de Nederlandse melkveesector in buitenland te promoten maar we mogen de hand ook zelf in onze boezem steken. We hebben in Nederland een melkveehouderij die per liter melk de minste CO2 uitstoot het minste water verbruikt de minste NH3 emissie veroorzaakt en de minste grond gebruikt, verder scoren we ook op dierwelzijn er goed. Dit zou je prima kunnen gebruiken in de promotie lijkt mij maar wat doen wij als sector? We beginnen onderling te steggelen over grondgebondenheid een factor die geen enkele invloed heeft op dierwelzijn milieu en energieverbruik om er maar een paar te noemen. Maar als we het er maar vaak genoeg over gaan hebben word het op den duur totaal ten onrechte ook nog belangrijk gevonden en dat terwijl we op dit punt Europees gezien net wat minder scoren dan de meeste andere landen. Hoe slim kun je zijn als sector????
Pieter 14 Januari 2016
Je kunt de manier van melk produceren hier toch niet gaan vergelijken met hoe de Ieren het doen. Daar is het gebaseerd op vers gras, de koeien lopen daar het overgrote deel van het jaar buiten in de wei. Hierdoor krijgen ze de uitstekende kwaliteid van de melk. In Nederland houden we de koeien binnen en voeren 70% met in de amerika's gegroeide soyja, tapioka en noem maar op, dit komt per schip aan en dan verwerkt worden en nog naar de boer. Noem dit maar Co2 vriendelijk.
Pieter 14 Januari 2016
Voordat we gaan vertellen dat er in Nederland ook weidemelk is, is het volgende artikel iets om te vergelijken. http://www.origingreen.ie/dairy/irelands-grass-fed-dairy-cows/
stammie 15 Januari 2016
Het rantsoen van Nederlandse melkkoeien bestaat nog voor geen 2% uit soja en totaal krachtvoerverbruik is nog geen 20% van het totale rantsoen, rest is gewoon gras en mais in Nederland geteeld plus reststromen uit voedingsmiddelenindustrie zoals bierbostel. Hoe jij bij 70% komt Pieter is mij dan ook een raadsel. Dat koeien in Ierland meer buiten lopen dan in Nederland klopt wel maar welk doel dient dat? Ik weet zeker dat als we in Nederland de koeien half Maart de wei in zouden jagen om ze pas eind November weer op stal te doen we alle dierrechten organisaties op ons dak zouden krijgen omdat we koeien meer zouden moeten beschermen tegen regen wind en zon. En dat vind ik zo slim van de Ieren, ze weten heel goed hun manier van werken te promoten en positief uit te leggen terwijl die manier gewoon is gekozen uit kostprijsoverweging. En in Nederland gaan we als sector zelf onze manier van werken in twijfel trekken terwijl we een heel goed verhaal hebben te vertellen.
Pieter 15 Januari 2016
Klopt stammie, het is 70% van het krachtvoer wat geimporteerd wordt, maar de hoeveelheid krachtvoer wat in Nederland gevoerd wordt is wel vele malen hoger dan jouw 20%, 10kg per koe per dag is heel normaal. Daarbij zijn voor het binnen voeren veel machines nodig, gras moet ingekuild en weer uitgevoerd worden, de mest moet weer op het land gereden enz.
Nee niet echt duurzaam.
U kunt niet meer reageren.

Wat zijn de actuele noteringen?

Bekijk en vergelijk zelf prijzen en koersen

Nieuws Melk

FrieslandCampina snijdt in productie en schrapt banen

Nieuws Melk

Toch weer verlies in Nigeria voor FrieslandCampina

Nieuws melk

FrieslandCampina presteert goed in Pakistan

Nieuws Ondernemen

Obligatie fors overschreven bij FrieslandCampina

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden