Opinie Marianne Adema

Rabobank onwillig met specificatie renteswaps

18 Juli 2018 - Marianne Adema - 1 reactie

Het is alweer zomer en dat betekent dat er bij de renteswapklanten inmiddels compensatieaanbiedingen, op basis van het Herstelkader Rentederivaten ('Herstelkader'), binnenvallen.

Ondanks dat een groot deel van de klanten al een voorschot heeft ontvangen, is het voor vele klanten nog steeds wachten op het definitieve aanbod. Het uiteindelijke aanbod is cruciaal, omdat het 'swapboek' bij acceptatie ervan definitief wordt gesloten.

Vertraging voor renteswapklanten van ABN Amro en Rabobank
De meeste renteswapklanten van ABN Amro en Rabobank wachten nog op een definitief aanbod op basis van het Herstelkader. De Deutsche Bank heeft echter al bijna al haar klanten een definitief aanbod gedaan. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft in haar derde evaluatie laten weten dat er opnieuw vertraging is bij ABN Amro en Rabobank.

Zijn klanten gebaat bij deze wijziging?

Waar de banken dachten met automatisering snel de dossiers te kunnen beoordelen, blijkt dit in de praktijk erg tegen te vallen. Beide banken zullen volgens de berichten van de AFM versnellingsprocessen doorvoeren. Dit betekent onder meer dat aanbiedingen niet meer vooraf hoeven te worden gecontroleerd (door een accountant), maar dat dit ook achteraf kan gebeuren. Het is de vraag of klanten wel gebaat zijn met deze wijziging.

Verschillende werkwijze: renteswapklanten Rabobank opgelet!
Er zijn grote verschillen in de wijze waarop banken hun processen hebben ingericht, alsook bij het verstrekken van compensatieaanbiedingen. Waar de klanten van de Deutsche Bank een uitgebreide berekening ontvangen van de verschillende compensatie-elementen, zijn andere banken hier erg terughoudend (lees: onwillig) mee.

Opvallend is dat Rabobank momenteel weigert om een specificatie te verstrekken van alle compensatie-elementen. Een berekening van de coulancevergoeding wordt inmiddels wel verstrekt. Ook hiervoor heeft de toezichthouder, mede op aandringen van ondergetekende, Rabobank eerst op het matje moeten roepen.

Nú blijkt dat als er andere compensatie-elementen in een dossier aan de orde zijn, Rabobank wederom weigert om de berekening te geven. Dit met de boodschap dat als de klant het niet vertrouwt, de klant het zelf maar moet narekenen. En de mededeling dat Rabobank wel bereid is om het aanbod in een persoonlijk gesprek toe te lichten.

Dit is niet alleen klantonvriendelijk, maar hiermee worden ook de regels van het Herstelkader (opnieuw) aan haar laars gelapt. In het Herstelkader is bepaald dat banken verplicht zijn om de onderliggende berekening te verstrekken. Een klant heeft recht op een specificatie, omdat dit noodzakelijk is om inzicht te krijgen in de wijze van totstandkoming van het aanbod.

Ik ga ervan uit dat AFM alsnog, zoals opnieuw is verzocht, ervoor zal zorgen dat Rabobank van alle compensatieonderdelen een specificatie zal verstrekken. Wel raad ik elke swapklant aan om erop aan te dringen dat een specificatie van het aanbod wordt verstrekt en om geen genoegen te nemen met een praatje van de bankman dat alles klopt.

Het is en blijft mensenwerk

Onvolledige dossier en controleren aanbod
Inmiddels is duidelijk dat waar banken verkondigen dat het aanbod altijd klopt, omdat er zoveel controles zijn toegepast, niet opgaat. Het blijft mensenwerk en banken hebben de dossiers niet altijd op orde. Van de aanbiedingen die ik heb gecontroleerd is gebleken dat er, ondanks deze controles, wel degelijk fouten worden gemaakt en dat klanten er gebaat bij zijn dat dit wordt gecorrigeerd. In sommige gevallen gaat het om tienduizenden euro’s of meer wat de klant er anders bij in zou schieten.

Verder is er bij veel dossiers juridische kennis vereist om klanten te informeren over de risico’s en kansen. Vooral de mogelijkheid (of onmogelijkheid) om bindend advies bij de Derivatencommissie in te stellen, zijn onbekend. Hiervoor is namelijk wel vereist dat de swapklant in actie komt en moet rekening worden gehouden met de termijnen die hiervoor gelden.

Als de recente berichten kloppen dan zal met het versnellingsproces mogelijk nog het merendeel van swapklanten voor het einde van het jaar een definitief aanbod ontvangen. Houd goed rekening met de rechten en mogelijkheden die u heeft.

Marianne Adema

Marianne Adema is advocaat bij Adema Advocatuur en Advies. Zij is gespecialiseerd in financieel recht, agrarisch recht en vastgoedrecht. Adema staat veel agrarische ondernemers bij en heeft een advies- en procespraktijk. Verder is zij juridisch adviseur bij diverse windmolenprojecten.
Reacties
1 reactie
Iemamd 20 Juli 2018
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/ondernemen/blogs/column/10879315/rabobank-onwillig-met-specificatie-renteswaps][/url]
De Rabobank probeerde me kapot te maken. Ik had voor 11 jaar terug een pand gekocht en had rentevasperiodes, voordat de laatste verstreek hebben ze gevraagd om de jaarcijfers, wat ze nog nooit eerder hebben gedaan. Maar de cijfers waren niet in orde en ik heb kanker gekregen. Ik heb nooit te laat betaald en het pand heeft een waarde van €190.000,- terwijl mijn schuld €70.000,- bedroeg. Ik werd geplaatst onder afdeling bijzonder beheer met een code aan mijn broek en ze gaven als advies over te stappen naar een andere bank de ING, maar met die code kan dat niet eens. Opeens werd mijn rente in januari 2018 variabel en 6.2%. Ik heb tijd kunnen winnen door te zeggen dat de jaarrekeningen nog niet klaar waren.
Ondernemers let op!! Rabobank is een zeer oneerlijke bank en kan elk moment de kraan dichtdraaien dus pas op en ze doen het maar al te graag en op een meedogenlozer aard!!
Agri 20 Juli 2018
Veel grotere ondernemers zijn om die reden ook al jaren weg bij die bank!!
U kunt niet meer reageren.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang elke dag het laatste nieuws in je inbox

Nieuws Aardappelen

Aviko en Rabobank gaan telers financieel steunen

Nieuws Financieel

Rabobank ziet agrarische kredietaanvragen groeien

Nieuws Melk

Liquiditeit blijft uitdaging op melkveebedrijf

Nieuws Rabobank

Rabobank wil meer slagkracht hoofdkantoor

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden