Boerenbusiness bestaat dit jaar 10 jaar. In het kader van dit jubileum publiceren we op Boerenbusiness diverse interviews met trouwe Boerenbusiness-abonnees. Welke ontwikkelingen, kansen en bedreigingen zien zij? Deze keer is de beurt aan adviseur Bert Aasman.
1. Wie bent u en wat voor bedrijf heeft u?
"Ik ben Bert Aasman, werk bij Delphy als manager en senior-adviseur in het werkgebied Zuid-Nederland (Limburg, Brabant en Gelderland) ik woon in Wanroij"
2. Wat bewoog u om 10 jaar terug een abonnement te nemen? Heeft dit uw bedrijfsvoering beïnvloed?
"Ik ben al vanaf begin abonnee omdat ik belangrijk vind om te weten wat er speelt in de markt, met name de ontwikkelingen op de termijnmarkten, het verloop van de teelten en natuurlijk het weer. Daarop neem ik besluiten om telers te informeren en verder te helpen. Een apart verhaal is Agroweer. Ik heb aan de wieg gestaan samen met DLV (nu Delphy), Meteoconsult en Zet Solutions waaruit Agroweer is ontstaan. De website moest de juiste weerdata geven voor boeren om mee te werken zoals referentieverdamping en temperatuur op 10 centimeter. Dat was er niet. In 2011 is Agroweer overgenomen door Boerenbusiness en heeft een vernieuwende ontwikkeling meegemaakt. Ik werk nog steeds met Agroweer om hiermee het beregeningsadvies op te stellen voor dripirrigatie. Daarnaast kijk ik naar spuitmomenten en ziektedruk."
3. Welke pagina van Boerenbusiness opent u altijd als eerste?
"Agroweer en daarna de markten."
4. Op welke ontwikkeling (in de laatste 10 jaar) bent u het meest trots in uw bedrijf?
"Delphy staat voor Worldwide Expertise for Food & Flowers. We zijn gegroeid in ons advies, doen onderzoek en werken internationaal. Delphy is daarmee dé onderneming in kennis en expertise voor onze partners in de plantaardige sectoren, wereldwijd. De kennisexperts van Delphy dragen bij aan het succes van onze partners en creëren daarmee ook het eigen succes. Daar ben ik trots op als één van de eigenaren."
5. Wat belemmert u het meest in uw huidige bedrijfsvoering en waarom?"
"Sowieso zijn er geen belemmeringen, ik zet ze om in uitdagingen. Omdat het aantal bedrijven minder wordt, zien we een veranderende adviesvraag zoals meer digitaal, management en echte teeltvragen komen terug. Dat laatste heeft te maken met beleid gewasbescherming en klimaatveranderingen."
6. Waar ziet u de meeste kansen weggelegd voor uw bedrijf en waarom?
"Uiteraard zien we de meeste kansen in teeltvakwerk, kennisontwikkeling en digitalisering. Ondernemers ontzorgen en hun verder te helpen om rendement te draaien."
7. Bent u 'online' ondernemer of hecht u nog veel waarde aan informatie op papier?
"Juist online. Actualiteit wordt steeds belangrijker. Inspelen op goede weerinformatie van uur tot uur, maar ook de markt en groeiverloop is een must. Bruikbaar achtergrondinformatie worden digitaal opslagen als naslagwerk."
8. Wie in de landbouw geeft u een compliment?
"De boer. Dat zijn vaklui die door weer en wind elk jaar zorgen voor goede producten."
9. Waar staat uw bedrijf over 10 jaar en bent u dan nog steeds abonnee?
"Over 10 jaar is Delphy gegroeid in onderzoek om kennisvragen van boeren op te lossen. Juist technische vragen oplossen zowel in de teelt maar ook digitale vertaling landbouwkundig advies. Door onze internationale bedrijven halen voor de Nederlandse boer. Ja, ik blijf abonnee juist om bij te blijven."
10. Als ik hoofdredacteur van Boerenbusiness was dan...
"Zou ik uitdagingen voor de komende jaren omzetten in digitaal ondersteunende diensten. Zoals klimaat, ziektevoorspelling en waterbeheersing meer ontwikkelen. Kijk waar je goed in bent en geef dat aandacht."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/bb10jaar/artikel/10888071/het-is-belangrijk-om-te-weten-wat-er-speelt]'Het is belangrijk om te weten wat er speelt'[/url]