Boerenbusiness bestaat dit jaar 10 jaar. In het kader van dit jubileum publiceren we op Boerenbusiness diverse interviews met trouwe Boerenbusiness-abonnees. Welke ontwikkelingen, kansen en bedreigingen zien zij? Deze keer is de beurt aan akkerbouwer Rob Meeuwissen (37).
1. Wie bent u en wat voor bedrijf heeft u?
"Ik ben Rob Meeuwissen, 37 jaar en kom uit Gastel, een klein dorpje tussen Eindhoven en Weert. Ik heb een akkerbouwbedrijf van circa 205 hectare met voornamelijk aardappelen in het bouwplan. De varkenstak heb ik verhuurd."
2. Wat bewoog u om 10 jaar terug een abonnement te nemen? Heeft dit uw bedrijfsvoering beïnvloed?
"Volgens mij zijn wij voortgevloeid uit de DCA-wereld naar de Boerenbusiness-wereld wat toen werd uitgesplitst. We zijn zelfs al langer dan 10 jaar lid. We doen mee met de termijnmarkt voor aardappelen, vandaar deze keuze om dan meteen ook op de hoogte te blijven en lid te zijn van jullie."
3. Welke pagina van Boerenbusiness opent u altijd als eerste?
"De aardappelpagina!! En de termijnmarktpagina."
4. Op welke ontwikkeling (in de laatste 10 jaar) bent u het meest trots in uw bedrijf?
"We hebben de laatste jaren vooral gestuurd op meer productiviteit en kwaliteit op het bedrijf en meer risicospreiding in aardappelafnemers. Verder zijn we ingespeeld op samenwerking met rundveehouders in de omgeving. Hier geeft dat lagere kostprijzen en een win-win situatie met betrekking tot dierlijke mest die we kunnen gebruiken en maïs die zij weer kunnen gebruiken die ik over heb. Een soort kringlooplandbouw dus."
5. Wat belemmert u het meest in uw huidige bedrijfsvoering en waarom?"
"Regelgeving!! Daarin worden we als sector steeds meer in belemmerd. Geef de boer even de kans om het zelf op te lossen in overleg met de agrarische sector dat vind ik veel belangrijker dan die kortzichtigheid visie van de overheid."
6. Waar ziet u de meeste kansen weggelegd voor uw bedrijf en waarom?
"Ik denk toch wel dat je als aardappelteler de kans moet kunnen pakken om bijna het hele jaar rond aardappelen af te kunnen leveren aan je afnemer(s) en toch wat risico- en werkspreiding te hebben, daar ga ik me op inzetten de komende jaren.
Verder heb ik ervoor gekozen om eigen pootgoed te telen (ATR). Dat is ook iets wat me goed bevallen is (ruim 8 jaar). Hierdoor kan ik de kwaliteit vanaf het begin van de cyclus goed in de gaten houden, dat resulteert weer in een hogere opbrengst en een lagere kostprijs."
7. Bent u 'online' ondernemer of hecht u nog veel waarde aan informatie op papier?
"Ik ben een online ondernemer! Ik ben met computers groot gebracht dus ja, papieren kun je makkelijk kwijt raken dat is niet zo gestructureerd vind ik. Alles meteen op de juiste plaats in de (digitale) mapjes plaatsen."
8. Wie in de landbouw geeft u een compliment?
"Dat is een moeilijke vraag. Voor je het weet stamp je iemand tegen de figuurlijke schenen... Ik zou zeggen de boerenondernemers allemaal zelf, want die werken 24 uur, 7 dagen per week en dat mag best gewaardeerd worden door de consument."
9. Waar staat uw bedrijf over 10 jaar en bent u dan nog steeds abonnee?
"Ten eerste hoop ik gezond te blijven!! Maar als me dat niet in de weg staat, dan denk ik beetje optimaliseren. Het bedrijf wat uitbreiden in de bewaring van (poot)aardappelen, maar zeker niet veel meer hectares! En natuurlijk blijf ik dan abonnee…. "
10. Als ik hoofdredacteur van Boerenbusiness was dan...
"Zou ik de abonnementskosten laten zakken en voor de vaste abonnees een jaarlijkse barbecue organiseren."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.