Er wordt weer volop geïnnoveerd in de Nederlandse Agribusiness, zo blijkt uit de aanmeldingen voor de zesde editie van de Agribusiness Award. Maar liefst 35 bedrijven en organisaties in de land- en tuinbouw meldden zich dit jaar met hun product of dienst aan voor deze prijs. Drie van hen zijn door de vakjury onder leiding van Aalt Dijkhuizen genomineerd om door te gaan naar de finale.
De Agribusiness Award is sinds dit jaar in handen van ABN AMRO, met Boerenbusiness als mediapartner. "Het zijn momenteel onzekere tijden voor boeren en tuinders. Dan is het extra belangrijk om voorbeelden te laten zien van innovaties of ketensamenwerkingen die inspireren en oplossingen bieden. Ik wil de genomineerden van harte feliciteren en kijk uit naar de verdiepende gesprekken in januari", aldus Pierre Berntsen, directeur Agrarische Bedrijven bij ABN AMRO.
De genomineerden
De onafhankelijke jury onder leiding van Aalt Dijkhuizen heeft uiteindelijk drie inzendingen genomineerd voor een finaleronde om kans te maken op de award. Dit zijn in willekeurige volgorde:
-Royal Koopmans met Nedertarwe, duurzaam geteelde tarwe uit Nederland. "Door te kiezen voor een baktarweras met hoge opbrengst en lage ziektedruk, gebaseerd op onze uitgebreide onderzoeken, kan de teler een premie verdienen ten opzichte van voertarwe.
-ISO Horti Innovators met de High Speed Grafter. Deze volautomatische entmachine zorgt ervoor dat repetitieve handmatige arbeid verleden tijd is, maar wel met de hoogst mogelijke kwaliteitsconsistentie. Het bedrijf combineert Vision AI-technologie en robots en maakt enten daarmee circa een derde goedkoper dan handmatig enten.
-Cowmanager met de Youngstock Monitor. Deze uitvinding maakt monitoring van jongvee mogelijk met behulp van AI dat bedrijfsspecifieke meldingen genereert. Zo worden ziekten en een beter welzijn van kalveren én koeien in een vroeg stadium gedetecteerd.
Persoonlijke toelichting
Een belangrijke voorwaarde van de Agribusiness Award is dat de potentiële kanshebbers een significante bijdrage leveren aan de bedrijfsvoering en het rendement van de boer. Daarnaast let de jury op de volgende criteria: De inzending moet een vernuftige verbetering of dienst zijn, beschikbaar en bewezen zijn in de praktijk en een groot potentieel hebben.
De genomineerden krijgen de gelegenheid om hun inzending persoonlijk aan de jury toe te lichten tijdens een pitchdag. Na deze presentaties hakt de jury uiteindelijk de knoop door en kiest de winnaar. De winnaar wordt op 4 februari 2025 bekendgemaakt tijdens Insights Live op het ABN AMRO Open 2025.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.