Shutterstock

Nieuws Grond

Wordt agrarische grond opnieuw duurder?

Donderdag 16:55 uur - Linda van Eekeres - 36 reacties

Op basis van een enquête onder agrarisch taxateurs verwacht de Rabobank dat de agrarische grondprijs de komende twaalf maanden gelijk blijft of tot maximaal 5% toeneemt. Voor de langere termijn ligt een verdere stijging echter voor de hand, net als (nog) grotere prijsverschillen per regio.

"Het te koop staande aanbod van grond stijgt naar verwachting beperkt, terwijl de vraag overeind blijft, zeker vanuit de niet-agrarische kopers. Bovendien drijven deze kopers de prijs op, omdat ze meer (wonen en bedrijventerrein) of hetzelfde (natuur) kunnen betalen voor agrarische grond dan agrariërs", aldus RaboResearch

Ook wordt er door taxateurs verwacht dat er een hoge vraag naar grond is met een agrarische bestemming 'door goede financiële rendementen van plantaardige sectoren en de intensieve veehouderij, en de vraag vanuit de melkveehouderij - gemotiveerd door doelen op het gebied van grondgebondenheid, extensivering en mestafzet wegens het afschaffen van derogatie'.

In het laatste kwartaal van 2023 doorbrak de gemiddelde agrarische grondprijs de €80.000. Volgens het laatste kwartaalbericht van het Kadaster daalde de gemiddelde grondprijs in het eerste kwartaal met 4,4% om uit te komen op €78.800. Daarbij vallen de grote verschillen op tussen de duurste landbouwgrond in Flevoland van 182.700 per hectare en de goedkoopste (in hoeverre je van goedkoop kan spreken) van €60.800 per hectare in Friesland. Door nieuwe natuurbeschermingsmaatregelen en regionale concentraties van stoppers verwacht de bank verder dat de verschillen tussen grondprijzen binnen Nederland nog groter worden.

Per jaar wordt ongeveer 30.000 hectare landbouwgrond verhandeld. De bank verwacht dat de komende één tot drie jaar (iets) meer agrarische grond te koop wordt aangeboden doordat meer melkveehouders stoppen door de impact van beleidsmaatregelen, zoals het gefaseerd afschaffen van derogatie. Ondertussen blijft de vraag overeind. Als de rente verder zakt, wordt landbouwgrond beter financierbaar, maar dit stimuleert ook de grondprijs.

Ongeveer 54% van de landbouwgrond die in de periode van 2012 tot 2023 werd verhandeld, is gekocht door agrariërs volgens gegevens van het Kadaster en Wageningen Economic Research. Van de verhandelde agrarische gronden komt een steeds groter deel in handen van de niet-landbouw, stelt de bank die verwacht dat dit een opwaarts effect heeft op agrarische grondprijzen.

De agrarische taxateurs geven wel aan dat 'de huidige onzekerheid rond het landbouwbeleid een grote weerslag heeft op de markt voor agrarische grond en vastgoed' en dat dit het lastig maakt voor ondernemers om aan- en verkoopbeslissingen te nemen en voor agrarisch taxateurs om de markt in te schatten.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Linda van Eekeres

Linda van Eekeres is meeschrijvend eindredacteur. Zij focust zich vooral op macro-economische ontwikkelingen en de invloed van de politiek op de agrosector.

Meer over

Grondprijs
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
36 reacties
Abonnee
T-F Donderdag 17:31 uur
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/artikel/10909505/wordt-agrarische-grond-opnieuw-duurder]Wordt agrarische grond opnieuw duurder?[/url]
Voorspellingen komen ook vaak niet uit.
Abonnee
xx Donderdag 22:58 uur
Het heeft geen zin om je druk te maken of de grond nu 2 of 3 % per jaar stijgt. Als de grond je past dan moet je toehappen.
Abonnee
Challenger Donderdag 23:12 uur
Rente van 4%,,, aflossing 3% brrrr,,,
Abonnee
Rene' Donderdag 23:17 uur
Wanneer gaan we de Markerwaard inpolderen?Compensatie van de grondontrekking.
Noord Donderdag 23:17 uur
4,8,%, heeft niets meer met producten te maken, bv tarwe z/w gem. 8ton maal nu €190 netto/netto. Tel em uit. Probeer maar lekker groot te doen. Rente sijpelt inmiddels door alles heen, neem van mij aan dat effectief de grond snel aan het dalen is
Abonnee
juun Donderdag 23:50 uur
het is gewoon een verhouding van wat heb je aan geld en aan grond. en daar kan je op kopen. op grond die je erbij koopt heb je nog nooit wat kunnen verdienen daarvoor smeer je het uit over je bedrijf. en een stukje financiering is heus niet erg fiscaal ook wat beter.
niet goed Donderdag 23:59 uur
stukje financiering?? de meeste grote zijn tot over de oren afgevuld met leningen. en vaak geen eigendom meer alles met een maatschappij moet je dat willen? deze grote maken voor de normale bedrijven alles nog kapot ook , geen goede ontwikkelingen! dat er maar een paar hele grote boerenbedrijven alles van de markt af vissen kosten wat het kost
Abonnee
frans Vrijdag 06:49 uur
Het zijn alleen de jongens die in een windmolenclubje zitten die nu die stoere praat verkopen. waren op school met rekenen geen toppertjes. Het kan nooit uitgerekend worden dat je er wat aan verdiend.
Abonnee
Emmeloord Vrijdag 07:52 uur
Wat me opvalt is dat veel uitbreiders stiekum hun grond (bloot eigendom) veelal onderbrengen bij fortis achtige clubs en enkel pachter worden om te kunnen groeien in areaal of voor hele hoge huurprijzen bezig zijn. Zo verschuift het eigendom/vermogen van de boerenstand terug naar de (semie) overheid is iedereen vooral lekker druk om de dagelijkse zaken rond te breien. Een hypotheek op grond van €175K met 4% rente plus aflossing in 30 jaar kan iedereen wel bedenken voor welke club je elke ochtend op werk gaat.
Abonnee
T-F Vrijdag 08:03 uur
niet goed Gisteren 23:59 uur stukje financiering?? de meeste grote zijn tot over de oren afgevuld met leningen. en vaak geen eigendom meer alles met een maatschappij moet je dat willen? deze grote maken voor de normale bedrijven alles nog kapot ook , geen goede ontwikkelingen! dat er maar een paar hele grote boerenbedrijven alles van de markt af vissen kosten wat het kost Ja en zo krijg je steeds meer zombie bedrijven, van groot tot klein, slecht slecht..
Abonnee
juun Vrijdag 08:04 uur
niet goed schreef:
stukje financiering?? de meeste grote zijn tot over de oren afgevuld met leningen. en vaak geen eigendom meer alles met een maatschappij moet je dat willen? deze grote maken voor de normale bedrijven alles nog kapot ook , geen goede ontwikkelingen! dat er maar een paar hele grote boerenbedrijven alles van de markt af vissen kosten wat het kost
ja en dat doen ze zelf toch ze moeten het ook opbrengen en het werk wordt er ook niet minder op. de hele kleine bedrijven hebben uiteindelijk sowieso geen toekomst. of je moet de grond gaan uitboeren wat toch al veel gedaan wordt. je moet een bepaalde schaalgrote hebben om machines op te kunnen kopen. of je moet bijvoorbeeld met poters in de pb en s teelt zitten en dat inde vingers hebben daar kan je ookvoor investeren.
Abonnee
Zeewind Vrijdag 13:52 uur
Niet alles wordt gekocht voor de korte termijn maar voor de langere termijn. Er zijn gelukkig bedrijven die geen lid meer zijn van RABO DaaTEMA . Hebben ook een andere rentevoet. Er zijn gelukkig heel veel bedrijven die vorig jaar het geld hoorden klotsen tegen de muren! Kijk eens met je adviseur voor aankoop en certificaatpsrticipatie van particuliere beleggers: dwz rente 2% en stijgingswaarde grondprijs bij verkoop van de grond door ondernemer is 100% voor certificaat houder: certificaten mogen verhandeld worden maar ondetnemer blijft met groitste kadastrale aandeleelcertificaatwaarde eigenenaar ! Zelfs projectontwikkelaars worden hier niet lekker van!
Abonnee
blom Vrijdag 14:06 uur
Beste allemaal, Dat aankoop van grond niet uit kan, dat is al sinds mensenheugenis zo. Maar als elke nieuwe generatie er wat bijkoopt en je draagt dat met de grond die je van vorige generaties hebt overgenomen, dan ben je aan het toevoegen en opbouwen. Je hebt er meer aan dan aan geld op de bank. Ook als je de nieuwe aankoop moet financieren bij de bank, smelt die lening door aflossing en inflatie als sneeuw voor de zon. Met een lening van een miljoen op de bank werd dat in 2022 honderd duizend euro minder erg omdat er in dat jaar 10 % inflatie was. Stille aflossing heet dat. Heb je een miljoen op de bank staan, dan zou je 100 duizend euro armer zijn geworden in datzelfde jaar Beste mensen, daar kan je niet tegen werken. Als je de rente op kan brengen, altijd doen.
Abonnee
xx Vrijdag 16:22 uur
Als grond kopen niet uit kan, dan wordt dat echt niet betaald. De kopers zijn ook niet helemaal gek. Het mag wel een beetje hobby zijn, maar als je er op de lange termijn armer van wordt dan houdt het ook geen stand. Een beetje boer weet dit allang.
Abonnee
Oogkleppen Vrijdag 16:36 uur
frans schreef:
Het zijn alleen de jongens die in een windmolenclubje zitten die nu die stoere praat verkopen. waren op school met rekenen geen toppertjes. Het kan nooit uitgerekend worden dat je er wat aan verdiend.
Met deze stroomprijzen van nog geen 7 cent gemiddeld wordt er niet veel verdiend. Veel parken, lijnen staan stil overdag als de zon schijnt dat zegt genoeg. En mensen die zonnepanelen zijn inmiddels al helemaal de klos.
Abonnee
onderduiker Vrijdag 19:19 uur
Rene' schreef:
Wanneer gaan we de Markerwaard inpolderen?Compensatie van de grondontrekking.
dit zal veel te duur worden. dat hadden ze gelijk in begin 80er jaren moeten doen toen de inspanning van de rijksdienst er nog was. nu echt te laat!!
klein teler Vrijdag 23:39 uur
juun schreef:
niet goed schreef:
stukje financiering?? de meeste grote zijn tot over de oren afgevuld met leningen. en vaak geen eigendom meer alles met een maatschappij moet je dat willen? deze grote maken voor de normale bedrijven alles nog kapot ook , geen goede ontwikkelingen! dat er maar een paar hele grote boerenbedrijven alles van de markt af vissen kosten wat het kost
ja en dat doen ze zelf toch ze moeten het ook opbrengen en het werk wordt er ook niet minder op. de hele kleine bedrijven hebben uiteindelijk sowieso geen toekomst. of je moet de grond gaan uitboeren wat toch al veel gedaan wordt. je moet een bepaalde schaalgrote hebben om machines op te kunnen kopen. of je moet bijvoorbeeld met poters in de pb en s teelt zitten en dat inde vingers hebben daar kan je ookvoor investeren.
dat is onzin juun. die grote bedrijven hebben ook geen toekomst ... komen overal te laat met alles omdat ze te veel hebben zitten broekies op de trekker die het verschil niet zien van grond die goed is of dat ze hem verpesten enz enz blijven steeds meer oogsten in de grond in het najaar omdat het areaal niet te behappen is als de boer zelf geen baas meer is van zijn bedrijf en grond is het einde gezonde bedrijfsvoering
Abonnee
juun Vrijdag 23:53 uur
er zit ook iets tussenin en dat is het beste. maar bedrijven van 25 30 35 hectare gaan vanzelf dood bloeden. of je moet elders gaan werken en boerderij voor erbij of iets dergelijke dan kan het wel.
Abonnee
plantuitje Eergisteren 08:58 uur
is wel erg als je op 30 ha doodbloed waarde grond 4,5 miljoen nog wat gebouwen en machines al gouw 5 miljoen aan waarde bij 1,5 % rendement zou je 75k moeten verdienen dus ondanks dat alles duurder word geen bestaansrecht volgens juun
Abonnee
juun Eergisteren 09:24 uur
plantuitje schreef:
is wel erg als je op 30 ha doodbloed waarde grond 4,5 miljoen nog wat gebouwen en machines al gouw 5 miljoen aan waarde bij 1,5 % rendement zou je 75k moeten verdienen dus ondanks dat alles duurder word geen bestaansrecht volgens juun
heb je ook lekker veel aan zolang je niet verkoopt. een spuit kopen voor 30 hectare kan lekker uit wil je zeggen. en alles met de loonwerker doen is ook niks waard zeker niet in zulke jaren dat het hollen of stilstaan is. 75k verdienen met 30 hectare dat kan ook alleen maar met een bouwplan dat je aan het uitboeren bent. of je moet alles op de top verkopen maargoed dat lukt niemand.
Abonnee
gerard Eergisteren 12:43 uur
waarom een spuit van een 2 hands van 2000 euro kan ook en dat kan met meer machines en niet overal is het land zo duur land prijzen kunnen op en ook neer gaan al denkt men van niet
Abonnee
juun Eergisteren 13:01 uur
een spuit van 2000 euro? waar koop je die bij de oud ijzer boer? je kan natuurlijk altijd nog verpachten. daarnaast ookal koop je oude verrotte machines je hebt er dan vaak wel onderhoud aan en als je pech hebt stilstand op momenten dat je dat zeker niet wil.
Abonnee
drent Eergisteren 14:16 uur
juun schreef:
een spuit van 2000 euro? waar koop je die bij de oud ijzer boer? je kan natuurlijk altijd nog verpachten. daarnaast ookal koop je oude verrotte machines je hebt er dan vaak wel onderhoud aan en als je pech hebt stilstand op momenten dat je dat zeker niet wil.
bij een kleiner areaal is even stilstaan meestal niet zo'n probleem, ben zelf ook zo begonnen met oud materiaal en gaandeweg groeien in areaal en machines tot je het op order hebt.
Abonnee
CM Eergisteren 17:58 uur
drent schreef:
juun schreef:
een spuit van 2000 euro? waar koop je die bij de oud ijzer boer? je kan natuurlijk altijd nog verpachten. daarnaast ookal koop je oude verrotte machines je hebt er dan vaak wel onderhoud aan en als je pech hebt stilstand op momenten dat je dat zeker niet wil.
bij een kleiner areaal is even stilstaan meestal niet zo'n probleem, ben zelf ook zo begonnen met oud materiaal en gaandeweg groeien in areaal en machines tot je het op order hebt.
Als je beginnend boer bent is dit wel de juiste weg. Kijk voorbeeld van spuit van 2000 is niet juist gekozen maar nieuw kan dan vaak niet.
Zwart of wit Eergisteren 19:35 uur
Er zit toch ook wat tussenin? Een spuit van €25k is toch ook prima? Is met alles zo, tot aan grondaankoop toe. Prijzen van 75k voor aardige akkergrond doet ook gewoon mee.
Abonnee
juun Eergisteren 20:16 uur
Zwart of wit schreef:
Er zit toch ook wat tussenin? Een spuit van €25k is toch ook prima? Is met alles zo, tot aan grondaankoop toe. Prijzen van 75k voor aardige akkergrond doet ook gewoon mee.
dat is net wat je definitie van aardig is;) voor dat geld krijg je hier veeboerengrond. of dat nog niet eens.
Slinger Eergisteren 23:59 uur
juun schreef:
een spuit van 2000 euro? waar koop je die bij de oud ijzer boer? je kan natuurlijk altijd nog verpachten. daarnaast ookal koop je oude verrotte machines je hebt er dan vaak wel onderhoud aan en als je pech hebt stilstand op momenten dat je dat zeker niet wil.
Zegt misschien meer iets over jou handigheid? Hoe minder erop zit hoe minder stuk kan! Geen personeel en weinig uit besteden is best relaxed. Daarnaast kun je in akkerbouw met spul van 40 jaar oud zelfde resultaat behalen als met oud ijzer van toekomst
Abonnee
juun Gisteren 08:24 uur
Slinger schreef:
juun schreef:
een spuit van 2000 euro? waar koop je die bij de oud ijzer boer? je kan natuurlijk altijd nog verpachten. daarnaast ookal koop je oude verrotte machines je hebt er dan vaak wel onderhoud aan en als je pech hebt stilstand op momenten dat je dat zeker niet wil.
Zegt misschien meer iets over jou handigheid? Hoe minder erop zit hoe minder stuk kan! Geen personeel en weinig uit besteden is best relaxed. Daarnaast kun je in akkerbouw met spul van 40 jaar oud zelfde resultaat behalen als met oud ijzer van toekomst
tegenwoordig met die flutdoppen voor 50cm zonder druklogger moet je eigenlijk sowieso al een andere techniek hebben voor een goed fijn verdeeld spuitbeeld.
Abonnee
Tijdbom Gisteren 12:06 uur
Slinger schreef:
juun schreef:
een spuit van 2000 euro? waar koop je die bij de oud ijzer boer? je kan natuurlijk altijd nog verpachten. daarnaast ookal koop je oude verrotte machines je hebt er dan vaak wel onderhoud aan en als je pech hebt stilstand op momenten dat je dat zeker niet wil.
Zegt misschien meer iets over jou handigheid? Hoe minder erop zit hoe minder stuk kan! Geen personeel en weinig uit besteden is best relaxed. Daarnaast kun je in akkerbouw met spul van 40 jaar oud zelfde resultaat behalen als met oud ijzer van toekomst
Helemaal mee eens. Ik zie collega s met een spuit van 45 mtr rijden(lease) en 55 ha grond. Waarom? Om mee te kunnen doen met anderen. Do bezig denk ik. Zo n spuit komt over 10 jaar in de handel. Kijk eens bij de dealers,er staan er heeeeeeel veel te koop,varierend van 27 mtr tot 50 mtr,en die berg groeit en groeit. Zitten wel met veel geld in die mooie oude troep. Ik durf geen bod te doen,want je hebt er zo 1 aan je broek.Maar een ieder doet wat hij/zij wil. Ik ben tevreden en gelukkig met mijn oudere mooie machine.
Abonnee
gerard Gisteren 12:26 uur
gedragen spuit zijn er in alle prijzen maar als je met een spuit van 25d euro wild rijden is dat u keuze getrokken kost altijd meer ik wil zo weinig mogelijk er op kan altijd stuk je moet wel wat handig zijn met wat oudere machines, maar door te doen leer je ook veel
Abonnee
Het kan vriezen of dooien Gisteren 12:47 uur
Tijdbom schreef:
Slinger schreef:
juun schreef:
een spuit van 2000 euro? waar koop je die bij de oud ijzer boer? je kan natuurlijk altijd nog verpachten. daarnaast ookal koop je oude verrotte machines je hebt er dan vaak wel onderhoud aan en als je pech hebt stilstand op momenten dat je dat zeker niet wil.
Zegt misschien meer iets over jou handigheid? Hoe minder erop zit hoe minder stuk kan! Geen personeel en weinig uit besteden is best relaxed. Daarnaast kun je in akkerbouw met spul van 40 jaar oud zelfde resultaat behalen als met oud ijzer van toekomst
Helemaal mee eens. Ik zie collega s met een spuit van 45 mtr rijden(lease) en 55 ha grond. Waarom? Om mee te kunnen doen met anderen. Do bezig denk ik. Zo n spuit komt over 10 jaar in de handel. Kijk eens bij de dealers,er staan er heeeeeeel veel te koop,varierend van 27 mtr tot 50 mtr,en die berg groeit en groeit. Zitten wel met veel geld in die mooie oude troep. Ik durf geen bod te doen,want je hebt er zo 1 aan je broek.Maar een ieder doet wat hij/zij wil. Ik ben tevreden en gelukkig met mijn oudere mooie machine.
Klopt in het verleden was er nog een 2de hands markt voor getrokken spuiten maar die markt is verzadigd.
Abonnee
CM Gisteren 12:55 uur
Spuittechniek is gewoon onzeker hoelang je ermee kan rijden. Op een groter areaal met subsidies aangeschaft doet men wel die investering maar heb je een gemiddelde oppervlakte dan denk je ik maak een pas op plaats. Het is te onzeker met regelgeving . Voorheen kon je een spuit kopen en er 20 j of meer mee doen als je dat wilde zonder je af te vragen voldoe ik aan de regelgeving.
Abonnee
onderduiker Gisteren 13:36 uur
CM schreef:
Spuittechniek is gewoon onzeker hoelang je ermee kan rijden. Op een groter areaal met subsidies aangeschaft doet men wel die investering maar heb je een gemiddelde oppervlakte dan denk je ik maak een pas op plaats. Het is te onzeker met regelgeving . Voorheen kon je een spuit kopen en er 20 j of meer mee doen als je dat wilde zonder je af te vragen voldoe ik aan de regelgeving.
binnen 5 jaar zijn we voor een aantal gewassen verplicht om met spotspraer te werken. hebben jullie daar al over nagedacht?
Abonnee
CM Gisteren 13:55 uur
onderduiker schreef:
CM schreef:
Spuittechniek is gewoon onzeker hoelang je ermee kan rijden. Op een groter areaal met subsidies aangeschaft doet men wel die investering maar heb je een gemiddelde oppervlakte dan denk je ik maak een pas op plaats. Het is te onzeker met regelgeving . Voorheen kon je een spuit kopen en er 20 j of meer mee doen als je dat wilde zonder je af te vragen voldoe ik aan de regelgeving.
binnen 5 jaar zijn we voor een aantal gewassen verplicht om met spotspraer te werken. hebben jullie daar al over nagedacht?
Zeker wel en dat sluit aan bij wat ik stelde over die onzekere regelgeving. Dan nog een onzeker middelenpakket er bovenop.
Abonnee
gerard Gisteren 14:00 uur
zonder bodemherbicide lukt het ook niet hoop dat ze bij zinnen komen maar met deze minister lukt dat niet meer
Abonnee
juun Gisteren 14:00 uur
onderduiker schreef:
CM schreef:
Spuittechniek is gewoon onzeker hoelang je ermee kan rijden. Op een groter areaal met subsidies aangeschaft doet men wel die investering maar heb je een gemiddelde oppervlakte dan denk je ik maak een pas op plaats. Het is te onzeker met regelgeving . Voorheen kon je een spuit kopen en er 20 j of meer mee doen als je dat wilde zonder je af te vragen voldoe ik aan de regelgeving.
binnen 5 jaar zijn we voor een aantal gewassen verplicht om met spotspraer te werken. hebben jullie daar al over nagedacht?
ze zijn al 2 jaar bezig geweest om uberhaupt officieel gbm te mogen spuiten met dat ding dan zal dat wel langer duren.
Reageer op dit artikel

Om te reageren op dit artikel moet u ingelogd zijn.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang elke dag het laatste nieuws in je inbox

Analyse Grond

Schaalvergroting gaat onverminderd door

Analyse Grond

Beleggers verliezen belangstelling voor grond

Nieuws Grond

Bouwland is iets minder duur geworden

Analyse Grond

Grondmarkt redding voor Oekraïense financiën?

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden