De details volgen nog, want vers van de pers, maar demissionair landbouwminister Piet Adema hoeft niet meer af te zwaaien als de minister die steeds maar met de handen in de lucht staat. Hij heeft geleverd en eindelijk toestemming van de Europese Commissie voor wellicht grootschalige mestverwerking. Het principe-akkoord is er, maar hoe praktisch het wordt, moet nog blijken.
Ook voor collega-minister Christianne van der Wal was er een Brussels succesje, zij het tegen haar aanvankelijke zin.
Ongewild succes Van der Wal natuurherstel
Van der Wal wilde namelijk in eerste instantie vóór de Europese Natuurherstelverordening stemmen. Dat was in het demissionaire kabinet nu eenmaal zo afgesproken. Bovendien zou een Nederlandse tegenstem volgens haar toch weinig uithalen. De Tweede Kamer overtuigde haar echter om toch tegen te stemmen. En het haalde wel wat uit, want Van der Wal had buiten 'medestanders' als Hongarije gerekend. De laatste stand van zaken is nu dat de Europese Commissie weer een kroonjuweel van Frans Timmermans afpakt. De verordening verkast voorlopig naar een Brusselse la.
Sinkevicius deelt uit
Terug naar het Renure-akkoord. Helemaal alleen heeft Adema deze klus niet gefikst. Mark Rutte heeft meegeduwd. Bovendien was milieucommissaris Virginius Sinkevicius in overleg met zijn collega's toch al een beetje aan het uitdelen. Zo dreigde ook Ierland de derogatie voor grasland te verliezen. Het zou van 250 kilo stikstof uit dierlijke mest naar 220 kilo per hectare moeten gaan, mits het aan vier aanvullende voorwaarden voldeed, eiste Sinkevicius eerst. Ierland kreeg het gedaan dat dit werd afgezwakt naar twee extra voorwaarden, waaraan ook nog iets simpeler kan worden voldaan.
Verkiezingstoegiften
Zo lijken de lidstaten van de EU allemaal een kleine toegift te krijgen in de aanloop naar de Europese Parlementsverkiezingen. Helemaal goed kan Brussel het desondanks niet doen. De Europese Commissie heeft de EU-lidstaten langs de grens met Oekraïne toegezegd hen beter te beschermen tegen de toevloed van goedkoop Oekraïens graan, maar de voorgestelde compensatie voor de Oekraïense boeren valt weer niet goed in Polen. Daar blijven boeren wegen blokkeren.
Geen Oekraïens, wel Russisch graan
Gek genoeg niet tegen de invoer van ander en misschien nog minder gewenst graan: uit Rusland en Wit-Rusland. Het lijkt er op alsof men in Brussel pas nu tot het besef komt dat daar ook een barrière tegen kan worden opgeworpen – wat natuurlijk niet zo is. Het heeft een andere reden gediend, net zoals de grijze import van Russische brandstof. De EU hoeft de Russische oorlogsvoering echter niet te financieren.
G6 blij, Agractie nog niet
De Nederlandse landbouworganisaties verenigd in de G6 (Dutch Dairymen Board, LTO-vakgroep Melkveehouderij, Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt, Nederlandse Melkveehouders Vakbond, De Natuurweide en Netwerk GRONDig, geholpen door de Nederlandse Zuivel Organisatie en ZuivelNL) zijn voorzichtig blij met het Renure-succes van Adema. Wel tekenen ze aan dat de periode tot de start van Renure nog moet worden doorgekomen - en het water staat veel veehouders aan de lippen - en dat de randvoorwaarden voor de toepassing essentieel zijn.
Renure is geen 'quick-fix'. Tenminste niet als er zal worden gewerkt met grootschalige stikstofstrippers. Die moeten worden gebouwd, hebben SDE-subsidie nodig en zijn ook niet alleen maar schoon, want er wordt zwavelzuur voor gebruikt. Ook is het vooral een oplossing voor de intensievere bedrijven.
Kwetsbaarheid
Overbrugging zou kunnen met bijvoorbeeld een andere indeling van Nederland naar 'kwetsbaarheid', met bijbehorende normen. Nu geldt het hele land als kwetsbaar, terwijl is vastgesteld dat daar feitelijk, voor de bescherming van de grondwaterkwaliteit, geen aanleiding voor is.
Bij Agractie, die niet bij de G6 zit, lijkt het geduld al helemaal op. Vrijdag riep de organisatie op om als boeren dan zelf maar een uitweg te zoeken in Brussel. Volgens de organisatie worden boeren gedwongen het heft in eigen hand te nemen.
Koopmans moet LTO peper geven
De kans is groot dat LTO Nederland met Ger Koopmans als kersverse voorzitter ook een beetje harder gaat lopen voor een oplossing van de mest-, en andere problemen van de landbouw. Koopmans mag volgens diverse media wel 'een vlekje' hebben opgelopen als bestuurder in Limburg, maar hij is een strijdbaar persoon, die bovendien genoeg dossierkennis en politieke ervaring heeft om effectief aan dossiers te sjorren. Hij was er ook nooit de persoon naar om zich door ambtenaren bij de hand te laten nemen.
Pre-BBB
Dat is op provinciaal niveau nog wel eens anders, in het bijzonder in de machinerieën van het IPO en BIJ12. Wie de bestuursstukken leest die deze clubs hun politiek verantwoordelijken voorzetten, waant zich nog in het pre-BBB tijdperk. In plaats van praktisch oplossingen voor te schotelen voor agrarische bedrijven die buiten hun schuld in stikstofnood zitten, stelt de bureaucratie daar bijvoorbeeld een nog scherpere handhaving voor.