Een druppel op de gloeiende plaat, dat blijkt de piekbelastersaanpak van stikstofminister Christianne van der Wal te zijn. De NOS liet wetenschappers uitzoeken hoeveel de stikstofneerslag in natuurgebieden daalt als zeshonderd piekbelasters worden uitgekocht. Hou je vast: maar liefst 2,2%.
Het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselveiligheid (LNV) heeft nooit iets losgelaten over verwachte opbrengst, maar rekent volgens de NOS ook met dit soort getallen. Het RIVM werkt aan een eigen berekening. Zo'n 3.000 bedrijven hebben de stempel van piekbelaster meegekregen (zo'n twintig industriële bedrijven en verder agrarische bedrijven). Nummer 3.001 is verantwoordelijk voor 2.500 mol (35 kilo) stikstofdepositie per jaar op overbelaste stikstofgevoelige natuur binnen 25 kilometer. Iedereen die daarboven zit, is piekbelaster. Samen stoten deze bedrijven 350.000 kilo stikstof per jaar uit.
Circa 39.000 agrarisch ondernemers vulden de tool in om te kijken of ze piekbelaster zijn, zei Van der Wal onlangs in de Kamer. Bijna vijfhonderd 'gelukkigen' hebben vervolgens aangegeven belangstelling te hebben in de uitkoopregeling. De kans dat zij zich uiteindelijk niet allemaal willen laten uitkopen is groot. Adviseurs gaven het advies om bij enige twijfel je al in te schrijven, omdat je toch pas op een later moment hoeft te beslissen. Er is budget om ongeveer zeshonderd boeren uit te kopen.
LVB-plus
Voor de bijbehorende regeling, de LVB-plus waarbij 120% van de bedrijfswaarde vergoed wordt, is €1 miljard uitgetrokken (waarvan €170 miljoen op de rijksbegroting van 2024 staat). Met die €1 miljard zouden circa zeshonderd veehouders kunnen worden uitgekocht. Op dit aantal is de berekening van de NOS op gebaseerd. Mochten alle 3.000 piekbelasters worden uitgekocht (waar dus geen geld voor is) dan zou de stikstofneerslag met 10% afnemen. Met 600 dus 2,2%.
Volgens Wim de Vries, wetenschapper aan de Wageningen Universiteit, is dat lage percentage ook niet verwonderlijk. Op de site van de NOS zegt hij: "Uiteindelijk zijn er maar een paar duizend piekbelasters, terwijl we 50.000 boerenbedrijven in Nederland hebben. En dan hebben we honderdduizenden andere bedrijven. Daar komt het buitenland nog eens bij met vele honderdduizenden. Dus het gaat om die piekbelasters ten opzichte van honderdduizenden andere bronnen, die samen een deken van stikstof vormen."
Het doel van het piekbelastersbeleid is de stikstofneerslag in natuurgebieden met 8% te verlagen. Behalve opkoop omvat het beleid ook extensiveren, innoveren en verplaatsen (of een combinatie daarvan). Of dat doel wordt gehaald, hangt dus grotendeels af van de andere maatregelen. Als het daarbij om verplaatsen gaat, het nog steeds helemaal onduidelijk hoe dat moet gaan plaatsvinden. Om naar goed Haags gebruik te besluiten: Wordt vervolgd...
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/artikel/10906257/opkopen-piekbelasters-zet-geen-zoden-aan-de-dijk]Opkopen piekbelasters zet geen zoden aan de dijk[/url]
Raad aan om iedereen die te maken heeft met luchtverontreiniging en de gevolgen daarvan voor bodem, plant, dier en mens, de geschiedenis van Cubatão in Brazilië te bekijken de stad die in de "Death Valley" ligt en tot in de jaren 80 de wereldkampioen "meest luchtvervuilde" stad ter wereld te zijn. Dit heb ik ook zelf gezien en meegemaakt.Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/artikel/10906257/opkopen-piekbelasters-zet-geen-zoden-aan-de-dijk]Opkopen piekbelasters zet geen zoden aan de dijk[/url]
De uitstoot van schadelijke verbindingen door de zware industrieën en kunstmest fabrieken was toen 1000 kg per dag met de grootste pollutie uitstoot s. Nachts zodat niemand de zwarte rook kon zien. Ik mocht alleen onder geleide naar de fabriek en kreeg het advies om goed te ontbijten in São Paulo 100 km van Cubatão ,maar 450 meter hoger. zo min mogelijk te lunchen en niet te overnachten daar.
Mijn lichte overhemd was al vuil 2 uur na aankomst, met lunchtijd vies en toen ik weer wegging smerig van de pollutie waar niemand iets tegen deed, totdat de regering van de Staat São Paulo verplichte filters in de schoorstenen van de industrieën eiste die na 3 maanden al een enorme verbetering lieten zien in het herstel van de Natuur, het niet meer geboren worden van misvormde kinderen en die soms ook geen hersenen hadden. Omdat Cubatão in een vallei ligt omringd door bergen bleef alles onder de lokale deken daar. Met kleine deeltjes die in de longen enorme schade doen van mens en dier. Als de 3000 piekbelasters ongeveer 1000 kg, per dag schadelijke stikstof uitstootten en dat gevaarlijk is voor de natuurgebieden zouden dat enorme wolken moeten vormen waarvan wij allen zouden moeten lijden.
Dat is dus niet zo gelukkig maar, maar ik denk dat er wel grote rekenfouten worden gemaakt!
En laten wij het a.u.b. hebben over schadelijke verbindingen en niet deze aanduiden met Stikstof per slot onze lucht bevat 78% N
Louis geen appels met peten vergelijken.
De NH3 is in Nederland behoorlijk verdeeld over de ruimte inclusief de natuur. Je ziet er niets van, je overhemd blijft schoon. Wij verhuisden van Wijchen naar Zeeland en ontdekten dat tuinmeubilair wekelijks onder het roet zat van A58 en Total en verder……
Nu piekbelasters: veehouderij met RIVM en Aerius model NH3 in Nederland terwijl maar 10% nerrkomt binnen 500 meteren de rest de lucht in gaat en mede geëxporteerd wordt met de N uitstoot van vliegverkeer! Weet u dat vliegverkeer 4 miljoen kg N per jaar levert van onder de 900 meter en 10.000.000 kg daarboven dat is samen
14.000.000 kg dat is wel 35 keer zoveel als de uitstoot van de piekbelasters Van der Wal en RIVM. Nu snap ik ook waarom dr Hoogerbruggen van de grote kaarten van RIVM zwijgt als ik de vraag stel over de reden waarom vliegverkeer boven Nederland niet wordt meegerekend in Aerius. Wel, RIVM wil wel maar mag dat niet van VVD , Harbers voor het Vliegverkeer en Van der Wal voor de LandRoverij van de boeren. En nu aan de slag met het klimaat : vliegverkeer CO2 niet in de berekeningen en landbouw wel? Dat is de enige sector die jaarlijks 5x zoveel vastlegd in het voedsel dan er voor de productie wordt uitgestoten. Hiervan expirteren we ook nog eens de helft naar EU en daarbuiten. Daarnaast produeert de sector evenveel tonnen O2 !Dat blijft gelukkig hier!