De olieprijs is deze week met maar liefst 9% gedaald. Een mogelijk einde aan het Russische verbod op diesel-exporten en zeer lage Amerikaanse vraag naar benzine zorgen voor druk op de olieprijs. Opvallend is dat diesel ondanks een het mogelijke aflopen van het Russische exportbeperkingen niet goedkoper is geworden.
De olieprijs daalde deze week 9%. Een mogelijk einde aan het Russische verbod op diesel-exporten en zeer lage Amerikaanse vraag naar benzine zorgen voor druk op de olieprijs. Opvallend is dat diesel ondanks het mogelijke aflopen van het Russische exportbeperkingen niet goedkoper is geworden.
De olieprijs heeft deze week een flinke stap naar beneden gezet. Op 28 september werd Brent-olie voor €93,10 per vat verhandeld. Daarna daalde de olieprijs tot 4 oktober consistent tot €85,81 per vat.
Het opwaartse sentiment van augustus en september is duidelijk verbroken. De verwachting van de markt was dat het olieverbruik in China en de Verenigde Staten zouden stijgen, terwijl oliekartel OPEC het aanbod laag houdt. Saudi-Arabië en Rusland deden daar nog een schepje bovenop, met lagere targets van de eigen olieproductie van in totaal 1,3 miljoen vaten per dag. Analisten voorspelden dat de olieprijs aan een opmars naar een stand van ruim boven de $100 per vat bezig was, maar de rally lijkt bruut verstoord. Sinds de piek van €94,36 op woensdag 27 september is de prijs van olie met ruim 9% gedaald. Daarmee is het grootste deel van de stijging van september in één klap weer teniet gedaan
Amerikaanse malaise overheerst
Heel de week was er een duidelijke druk op de olieprijs. De belangrijkste reden hiervoor was de angst voor vraaguitval. De ondertoon van de oliemarkt was de laatste week behoorlijk negatief. Investeerders leggen op het moment nadruk op de moeizaam lopende economie en hoge rentes. Daarnaast spelen zorgen over het aflopen van het exportverbod op Russische diesel. Vorige maand besloot Rusland de uitvoer van olie stop te zetten. Het doel hierachter is om de binnenlandse prijzen te stabiliseren. Door de hoge olie- en dieselprijs is het voor Russische producenten aantrekkelijker om hun diesel in het buitenland af te zetten. Daardoor ontstond krapte op de binnenlandse markt. Omdat Rusland het exportverbod nog niet heeft verlengd, zijn geruchten ontstaan dat de beperkingen worden opgeheven.
Op donderdag 4 oktober was de daling het sterkst. Die dag verloor de Brent-benchmark maar liefst 5% van zijn waarde. Uit data van het Amerikaanse Energie Agentschap (EIA) blijkt dat de vraag naar benzine in de Verenigde Staten het laagst is sinds 1998. Ondanks de piek in routinematig onderhoud aan de Amerikaanse olienetwerken, groeien de voorraden nog altijd. De OPEC-landen benadrukken nog altijd dat de olievraag hoog is en elk moment sterk kan groeien.
Daarmee is overigens meteen een risico voor de Amerikaanse olieproductie afgewend. Vorige week steeg de olieprijs nadat bleek dat de opslagen bij het belangrijke knooppunt Cushing tegen het kritische minimum aanzaten. Acht weken op rij daalde de opgeslagen volumes tot 23 miljoen vaten. Hierin schuilt een risico, want als de voorraden onder de 20 miljoen vaten raken ontstaat een sterke kans op onzuiverheden. Door het zwakkere sentiment zijn de voorraden flink aangesterkt. De voorraden zijn deze week met 6,5 miljoen vaten toegenomen.
De prijs van diesel daalt niet met de Brent-benchmark mee. Op donderdag 28 september werd olie voor 146,63 per 100 liter verhandeld. Tot dinsdag 2 oktober steeg de prijs licht tot €147,06. Daarna daalde de prijs. Op dinsdag 4 oktober werd voor 100 liter diesel €144,17 afgerekend.