De stijging van de olieprijs van vorige week ze door. Terwijl het optimisme over de Amerikaanse economie ongewijzigd blijft, besloten Saudi-Arabië en Rusland hun lagere productietargets te handhaven. Daarnaast neemt de dieselprijs verder toe door productieproblemen in Venezuela.
De olieprijs steeg afgelopen week vrijwel constant. Op donderdag 31 augustus werd olie voor $85,96 per vat verhandeld. Woensdag 6 september was de prijs bijna met $5 gestegen. Die dag noteerde de olieprijs $90,49. Op het moment van schrijven (donderdag 7 september) lijkt de prijs licht naar beneden te corrigeren.
Daarmee staat de olieprijs op het hoogste punt in tien maanden. De stijging volgt op het nieuws dat Saudi-Arabië en Rusland hun lagere productietargets tot het einde van 2023 handhaven. Om de olieprijs een zetje in de rug te geven besloot Saudi-Arabië zijn targets met een miljoen vaten per dag te verlagen. Dit is een unicum aangezien de Golfstaat de targets normaal alleen in samenspraak met het oliekartel OPEC verlaagt. Het kartel was echter niet bereid de targets te verlagen. Wel kreeg het koninkrijk bijval van Rusland. Poetin besloot namelijk om de Russische targets met een half miljoen vaten te verlagen.
Hoewel vooral de lagere targets debet zijn aan de hogere olieprijs, voelt de oliemarkt ook nog de naweeën van de sterke Amerikaanse economische resultaten van vorige week. De laatste tijd is het patroon van een constante opbouw van reserves door de onderschatting van de vraag doorbroken. De laatste weken daalt de omvang van de oliereserves een stuk sterker dan de verwachtingen van de markt. Uit een enquête van Reuters blijkt dat economen een daling van 1,43 vaten verwachtten. Uit de data van het Amerikaanse Petrolium instituut (API) blijkt echter dat de oliereserves met 5,5 miljoen vaten zijn gedaald.
Venezolaanse olie
Daarnaast lijkt het belang van Venezolaanse olie toe te nemen. Sinds eind augustus gaan er geruchten dat de Verenigde Staten van plan zijn om de sancties op Venezolaanse olie te verlichten. Volgens analisten neemt de VS hier in de praktijk al een voorschot op. Volgens analisten worden sancties namelijk al minder streng nageleefd. Dat importen min of meer gedoogd worden, wordt door de markt opgemerkt. Shell heeft dinsdag 5 september een investering van $1 miljard toegezegd aan het Venezolaanse staatsoliebedrijf Petróleos de Venezuela (PDVSA). Maar ook nu neemt de productie al toe. In juli bereikte Venezuela de hoogste productie sinds 2019 van 877.000 vaten per dag.
Toch zorgt het hernieuwede vertrouwen op het moment niet voor negatieve prijsdruk. Het lijkt er namelijk op dat de Venezolaanse overheid de grotere vraag na jaren van sancties niet aan kan. Door de sancties is veel apparatuur de laatste jaren verwaarloosd. Daardoor beginnen de apparaten die zware olie geschikt moeten maken voor andere markten het te begeven. In augustus is de olie-export vergeleken met de voorgaande maand met maar liefst 38% gedaald tot 544.000 vaten per dag.
De lagere productie van zware olie in Venezuela en de continuering van de lagere productietargets zorgen voor behoorlijk wat opwaartse druk op de oliemarkt. Op donderdag 31 augustus was de prijs van 100 liter diesel nog €135,99. Inmiddels is daar bijna €7 bijgekomen. Op woensdag 6 september werd diesel voor €142,80 verhandeld. De tijd van goedkope diesel lijk dus weer over. Sinds begin juni is de prijs van diesel met maar liefst €30 toegenomen.