Rusland en Saoedi-Arabië zitten aan de oliekraan te morrelen. Tekenen dat de markt wat dalende is, past niet in de strategie. Dus dan maar minder oppompen, zo lijkt het devies. Maar dat pakt niet helemaal uit zoals bedoeld. Zorgen over de economische groei zetten een zekere rem op de olieprijs. Dat is gek genoeg dan weer niet terug te zien in de dieselprijs.
De oliemarkt laat een voorzichtige stabilisatie zien. Maandag 31 juli steeg de notering van ruwe Brent-olie naar het hoogste niveau sinds half april met een slotkoers op $85,43 per vat. Deze opgaande lijn die in juli werd ingezet, vertoont haperingen in de eerste dagen van augustus. Woensdag daalde de koers naar $83,20 per vat. Geen grote beweging, maar wel een teken dat er wat aan het schuiven is op de markt.
De correctie op de olieprijs past niet in de strategie van de olieproducerende landen. Niet verwonderlijk dat zowel Saoedi-Arabië als Rusland donderdag 3 augustus beide een productiebeperking bekendmaakten. Saoedi-Arabië pompt in september 1 miljoen vaten per dag minder op. Effectief zet het land daarmee de productiebeperking door die in augustus al van kracht was. Mocht daar aanleiding toe zijn, kan de oliekraan langer en/of verder dichtgedraaid worden. Rusland is van plan in september 300.000 vaten olie per dag minder op te pompen. Ten opzichte van augustus wordt de productie daarmee weer wat opgevoerd. Deze maand is de productiebeperking namelijk 500.000 vaten per dag.
Voorraad daling
De grote verrassing op de oliemarkt kwam eerder deze week uit de VS. De Energy Information Administration verlaagde de olievoorraad van de VS voor de week eindigend op 28 juli met 17 miljoen vaten. Een historisch grote afschrijving. Analisten rekenden op een relatief grote aanpassing met 1,4 miljoen vaten en ter vergelijking: vorige week deed de EIA een bijstelling met 600.000 vaten. Raffinaderijen hebben hard doorgedraaid en de VS heeft behoorlijk wat olie geëxporteerd afgelopen week. De voorraad ruwe olie in de VS blijft met een kleine 440 miljoen vaten overigens keurig rond het vijfjarige gemiddelde hangen voor deze tijd van het jaar.
Aan de vraagkant zijn er zorgen over de economische ontwikkelingen in China en de EU. De Chinese overheid worstelt eigenlijk al sinds het einde van de coronacrisis met het op gang brengen met de groei van de economie. Als grote koper van olie blijven de zorgen over China spelers op de oliemarkt bezighouden. En in een wat luwere periode laait de angst weer een beetje op. Ook in de EU vertoont de economische groei haperingen. Renteverhoging op renteverhoging blijft niet zonder gevolgen, al zijn er natuurlijk grote verschillen tussen de lidstaten. In dat opzicht is het opmerkelijk dat de VS zo goed overeind blijft. De Fed is misschien nog wel feller met het verhogen van de rente en de staatsschuld is ook niet bepaald gering, maar over Amerika blijven analisten toch redelijk positief.
Ondoorzichtig
Van enige haperingen op economisch vlak in de EU is in de Nederlandse dieselprijs niets terug te zien. Sterker nog, de prijs is vandaag (vrijdag 4 augustus) opgeklommen tot het hoogst niveau sinds afgelopen januari. Geluk bij de relatief hoge dieselprijs is dat er niet beregend hoeft te worden, zullen we maar denken. De correctie op de prijs van ruwe olie gaat overigens ook voorbij aan de dieselprijs, voorlopig althans. Een kleine daling volgende week zou overigens niet onlogisch zijn al is de dieselmarkt wat dat betreft zeer ondoorzichtig. Productie en voorraadcijfers van ruwe olie worden op grote schaal verzameld en gepubliceerd, maar diesel lijkt er niet toe te doen.