Per 1 juli worden de accijnzen op diesel weer verhoogd naar hun originele niveau van 52 cent. Uit angst voor grote prijsverhogingen verlaagde de overheid de brandstofaccijnzen na de inval in Oekraïne. Nu de prijzen mee blijken te vallen, vindt politiek Den Haag echter dat het tijd is om de accijnzen weer op hun oude niveau terug te brengen. Directeur groothandel bij Van Staveren, Jan Sipke Hulzinga (links op de foto) legt uit wat de consequenties zijn van de verhoging.
Wat is de precieze impact van de verhoging?
"Voor onze klanten is de belangrijkste impact dat de accijnzen op diesel per 1 juli met 9,9 cent stijgt. Op moment is er sprake van een accijnskorting. Het rommelt in de markt en onze klanten hebben hier natuurlijk vragen over. Dat zit hem er met name in dat de accijnzen in een keer zo sterk worden verhoogd. Ook de media zijn er de afgelopen weken flink op gedoken. Het was het overwegen waard geweest om bijvoorbeeld stappen van 3 cent te gebruiken om te verhogen, dan ligt het vergrootglas er niet zo op."
Jullie kunnen dus tot 30 juni tegen de oude prijzen leveren?
"De huidige accijnskorting geldt tot en met 30 juni. Per 1 juli dragen wij dan weer het vastgestelde tarief door het ministerie plus die 9,9 cent af, dan kom je rond de 52 cent uit. Dat bedrag moeten wij afdragen op het moment dat de tank van de klant wordt gevuld. Het is dus niet zo dat we onze huidige reserves na die datum bijvoorbeeld nog goedkoper kunnen verkopen. Over de voorraden die onze klanten voor die tijd aanleggen hoeven ze echter geen hogere accijnzen te betalen."
"De kostenbesparing is dan ook beperkt. Op een tank van 3.000 liter heb je het bijvoorbeeld over een besparing van €300. Alle kleine beetjes helpen natuurlijk, maar op de hele afzet van een agrarisch bedrijf is dat een bescheiden besparing. Dat effect is natuurlijk nog groter op het moment dat je de tank extra laat bijvullen. Als je bijvoorbeeld maar 1.000 liter extra bij laat vullen, zijn de besparingen natuurlijk niet significant."
Jan Sipke Hulzinga
Is het dan nog mogelijk om snel je tank te laten vullen?
"Dan kom ik weer terug bij die werkvoorraden. Wij hebben meer dan voldoende capaciteit om een keer extra langs te komen. Zolang niet alle klanten de laatste dag gaan bestellen kunnen wij alle bestellingen gewoon blijven leveren."
Er is al veel over de hogere accijnzen geschreven. Was er de laatste maanden al een run op de diesel?
"Onze klanten hebben in principe een werkvoorraad. Nu er vrijwel constant beregend wordt, moet je er niet gek van opkijken als veel akkerbouwers in een week door hun dieselreserves heen zijn. Onze klanten kunnen meestal helemaal geen strategische voorraad aanleggen. Een run om te profiteren van de huidige accijnskorting is dan ook onmogelijk."
Jullie kunnen dus niet volgende week massaal op vakantie?
"Nou zeker niet, als je kijkt naar hoe de akkerbouw er nu voorstaat. Als leverancier aan de agrarische sector hebben we het nu juist heel erg druk. Op het moment wordt er heel druk beregend, gemaaid, bollen gerooid, ga zo maar door. Sommige klanten zijn op het moment in twee dagen door hun werkvoorraad heen."