Het ministerie van LNV heeft vorige week een Quick Scan opengezet voor agrarische ondernemers. Daarmee kunnen ze zelf vaststellen of ze te boek staan als 'piekbelaster' en voor vrijwillige uitkoop in aanmerking komen. De overheid heeft geen lijstje gemaakt met boeren die zij aanwijst. De boeren kunnen zichzelf aanwijzen via een berekening die ze zelf uitvoeren.
Dat is een slimme manier om geen discussie te krijgen over arbitraire besluiten, omdat piekbelasters eigenlijk niet aan te wijzen zijn. De belasting van het milieu wordt door vele boeren (en bedrijven) samen veroorzaakt. Het is dus een kwestie van aanwijzen wie moeten verdwijnen. De overheid laat boeren op basis van criteria zichzelf aanwijzen: wie zich wil laten uitkopen, kan zo zichzelf aanwijzen. Helaas blijkt de tool zo ingewikkeld dat boeren, hun adviseurs en zelfs goed in de landbouw en duurzaamheid ingevoerde professionals de Quick Scan niet gemakkelijk in kunnen vullen.
De begrippen en het functioneren van de rekenregels moet je als adviseur weer even onderzoeken om te begrijpen hoe je ermee om kunt gaan. Dat deed de heel slimme boer Boy Griffioen (zie de tweets hieronder). Hoewel Griffioen in natuurgebied Naardermeer boert, is hij geen piekbelaster als hij een schoorsteen op zijn stal zet. Datzelfde effect is al eens aangetoond voor de Limburgse vestiging van isolatiematerialenfabrikant Rockwool, een van de grootste ammoniakuitstoters van ons land. Die richt echter geen schade aan in het natuurgebied waar het bedrijf aan grenst door de hoge schoorstenen.
Geesje Rotgers legt uit dat de Quick Scan een speciaal voor de uitkoopregeling aangepaste versie van het RIVM-model Aerius is.
Dit artikel maakt deel uit van de contentsamenwerking tussen Foodbusiness en Foodlog.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.