De Tweede Kamer debatteert vandaag over het NPLG (Nationaal Programma Landelijk Gebied) en stikstof. Kamerleden zitten duidelijk in de verkiezingsstand, waarbij ze hun eigen partij willen profileren. Zo zei Tweede Kamerlid Tjeerd de Groot van D66 vanochtend in een interview met Trouw dat als piekbelasters de stikstofuitstoot niet vrijwillig verminderen vanaf november hun vergunning ingetrokken moeten kunnen worden.
In de Kamer verduidelijkte hij vandaag dat hij niet wil dat zoals het kabinet voornemens is er in november een weegmoment komt. "Geef op voorhand duidelijk aan wat de consequenties zijn als er niet vrijwillig wordt meegewerkt." Hij wil ook dat er duidelijkheid wordt geven wat het 'verplichtend instrumentarium' inhoudt. "D66 wil gewoon een versnelling van de afspraken. Dat betekent gewoon dat je die duidelijkheid vooraf zult moeten geven. Dan zullen veel meer boeren deelnemen - die zullen hun knopen tellen, zullen zeggen: ik ga kiezen voor innovatie, ik ga verplaatsen of: ik ga als ik toch al wilde stoppen, mijn bedrijf hier op deze plek beëindigen. Op die manier hoeft je op het eind dat instrumentarium nog nauwelijks meer toe te passen. En als je het op uw weg doet (tegen CDA'er Derk Boswijk red.) dan wordt het echt een bloedbad in november."
Caroline van der Plas van de BoerBurgerBeweging (BBB) waarschuwt ervoor dat het als het om onteigenen gaat 'procedures kunnen zijn van tien jaar als boeren naar de rechter stappen'. "Dan gaat er gewoon helemaal niks gebeuren. Als je gaat onteigenen krijg je doorgaans een hoger bedrag. Boeren gaan denken: onteigen me maar." BBB en JA21 hebben samen een initiatiefnota geschreven om 'uit de impasse te komen die is ontstaan door invoering van de Stikstofwet; ook vandaag gepubliceerd. ;
Volgens onafhankelijk Kamerlid Pieter Omtzigt wordt er 'op basis van drijfzandmodellen heel duur beleid gevoerd'. Hij verwijst daarbij naar het Aerius-model dat volgens hem wel geschikt om voor de algemene situatie te bepalen hoe het gesteld is met de stikstof in Nederland, maar niet gebruikt kan worden voor individuele gevallen bij onteigening. "Op welke wijze zorgen we ervoor dat het niet een juridische chaos wordt, net als bij Box 3, net als bij de uitvoering van het herstel toeslagen en straks een lijst van duizenden boeren die de onteigening aanvechten - ik waarschuw u hiervoor - waar we miljarden uitgegeven hebben, waarbij we de natuurdoelen niet halen omdat we nog latente stikstofruimte hebben." Volgens De Groot is de 'regeling niet voor niets goudomrand' en zal de vergoeding bij onteigening juist minder zijn dan 100%.
Technische briefing
In aanloop werd er gisteravond door ambtenaren van LNV een technische briefing gegeven. Daar ging het ook over de aanpak van piekbelasters. Voor de piekbelastersaanpak (de 3.000 Nederlandse bedrijven met de meeste depositie op Natura 2000-gebieden) wordt een LBV-plus (landelijke beëindigingsregeling veehouderij) ingericht, een extra aantrekkelijke opkoopregeling. Voor 10.000 anderen is er de 'gewone' LVB, kwam naar voren. Naar verwachting van LNV zitten er onder de 3.000 piekbelasters ongeveer 25 industriële bedrijven.
Bij het bepalen van de piekbelasters tellen zowel de uitstoot van NOX (stikstofoxiden) en NH3 (ammoniak) mee. In de overige stikstofaanpak - en dat verbaasde ook enkele Kamerleden - kijkt het kabinet naar één stof per sector. Dus er wordt niet gestuurd op NOX bij de landbouw en niet op NH3 bij mobiliteit en industrie/energie. Volgens de LNV-ambtenaren is er een groot verschil in de kenmerken tussen NH3 en NOX en wat het doet en is het effectiever om te sturen op NH3-emissie dan op NOX-emissie. Op de vraag van Pieter Omtzigt of dat er helemaal niet meer gestuurd wordt op NH3 voor de industrie ('betekent dit dat de grootste uitstoten van ammoniak van heel Nederland Rockwool hier de dans gaat ontspringen', werd als antwoord gegeven dat in de piekbelastersaanpak er ook NH3-belasters bij zitten. De verwachting van LNV is dat als je NH3 reduceert je ook NOX mee reduceert, maar dat is 'niet met zekerheid te zeggen, ook omdat er sprake is van een mestoverschot'.
Verzet provinciale CDA en VVD tegen stikstofbeleid
Vanochtend kwam de NOS ook met het nieuws dat in een groot aantal provincies coalitiepartijen CDA en VVD tegen kiezers zeggen dat ze zich willen verzetten tegen het landelijke stikstofbeleid. De omroep deed een analyse van de stellingen in het Kieskompas.
Op het moment van schrijven waren minister Christianne van der Wal voor Natuur en Stikstof en Piet Adema van LNV nog niet aan het woord geweest in de Tweede Kamer.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/artikel/10903046/duidelijkheid-onteigening-of-bloedbad-in-november]'Duidelijkheid onteigening of bloedbad in november'[/url]
Die de Groot wil maar niet ophouden he? We zullen hem op den duur moeten dwingen om op te houden . Weg met D66.
Tijdbom schreef:Nog even geduldDie de Groot wil maar niet ophouden he? We zullen hem op den duur moeten dwingen om op te houden . Weg met D66.
Kwaad straft zichzelf
en dan wordt de Groot een goed betaalde commissaris van een bedrijf of overheidsinstelling
Dan roepen we ,zo'n goeie hebben we nog nooit gehad.
zo werkt het en zo heeft het altijd gewerkt.
zie bv. Kok , Zalm ,Rosemuller en de rest.
Tijdbom schreef:Nog even geduldDie de Groot wil maar niet ophouden he? We zullen hem op den duur moeten dwingen om op te houden . Weg met D66.
Kwaad straft zichzelf
en dan wordt de Groot een goed betaalde commissaris van een bedrijf of overheidsinstelling
Dan roepen we ,zo'n goeie hebben we nog nooit gehad.
zo werkt het en zo heeft het altijd gewerkt.
zie bv. Kok , Zalm ,Rosemuller en de rest.