Het al weken lopende overleg aan de landbouwtafels heeft bij de agrarische deelnemers nog weinig positieve gevoelens losgemaakt, zo blijkt uit informatie van deelnemers. Eerder het omgekeerd. Telkens weer komt de vertrouwensvraag op tafel en discussie over het proces zelf. In onze wekelijkse rubriek Stikstof Stemming geven we op onze eigen wijze een impressie van de stikstofcrisis.
Discussieleider Wouter de Jong wil liever voortgang maken en zijn schema afronden. Fase 1 is nagenoeg afgerond, fase 2 van het proces is aanstaande, heeft hij te kennen gegeven. Veel deelnemers geven echter aan graag te willen weten wat fase 1 heeft opgeleverd, voordat de volgende overlegfase wordt ingegaan.
Pek en veren
Deelnemers zeggen zich ook in toenemende mate ongemakkelijk te voelen bij het overlegproces. "Het voelt steeds meer als een Alice in Wonderland-proces", aldus een deelnemer. Een ander vreest dat, als de gewone achterban hoort wat wordt besproken, de deelnemers met pek en veren worden ingesmeerd. Daarbij wringt het dat bij het Landbouwakkoord niet alles kan worden besproken. Zoals het Nationaal Plan Landelijk Gebied (NPLG).
€37 miljard voor NPLG-doelen
Daarvoor heeft het kabinet €37 miljard klaarliggen, zo blijkt uit stukken van minister Sigrid Kaag. Met dit geld moet 31% krimp van de veestapel worden betaald, moeten veel bedrijven worden aangepast en moet ook veel stikstof en ammoniakreductie worden behaald (waarvan LTO-voorman Van der Tak dacht dat het niet zo is).
Van der Tak wil hetzelfde als Van der Wal, of niet?
De Jong blijft aanmoedigen om het gesprek voort te zetten, zoals ook de voorzitter doet in zijn wekelijkse praatje. Van der Tak meent dat het cruciaal is om uiterlijk medio april een akkoord te hebben, anders gaat de overheid zelf voort met de gebiedsprocessen. Iets wat minister Van der Wal deze week aangaf. Zij wil medio april ook een akkoord. Van der Tak weet op hetzelfde moment niet of een akkoord haalbaar is vanwege de vele onzekerheden rond PAS-melders en dergelijke. Ook kan er dan ook nog amper helderheid zijn over de piekbelasters, waarvoor Van der Wal een andere identificatiemethodiek heeft bedacht.
Gebiedsprocessen lijken al begonnen
Anderen nemen er aanstoot aan dat een aantal van die gebiedsprocessen al lijken te zijn begonnen. Op de grens van Utrecht en Zuid-Holland is een groep boeren al min of meer te verstaan gegeven dat ze weg moeten, terwijl het overleg nog niet is gestart. Kwaadheid daarover was de aanleiding dat een overlegavond in Kamerik werd afgelast, omdat gedeputeerden het niet meer aandurfden om te komen. De situatie daar is ook pijnlijk, omdat de boeren eerder al een eigen gebiedsproces hadden opgestart, waarvoor ze door de overheid met open armen zijn ontvangen. Nu lijkt een gebiedsproces overbodig omdat de boeren toch weg moeten.
Niet meer woest aantrekkelijk
Ondertussen blijven de brieven die minister Van der Wal vorige week naar de Tweede Kamer zond voor onduidelijkheid zorgen. De Tweede Kamer heeft om een technische toelichting gevraagd en ook de provincies snapten even niet meer wat er aan de hand was. Daarbij is ook duidelijk geworden dat de opkoopregeling die Van der Wal ooit aankondigde als 'woest aantrekkelijk' uiteindelijk niet veel meer kan worden dan een vergoeding à raison van hooguit 120% van de vrije waarde. Dit heeft staatssecretaris Marnix van Rij gemeld aan de Kamer. De staatssteungrens blijft gelden.
Niet alle latente ruimte weg
Voor de stikstofbestrijders was er deze week nog een tegenslag. MOB en de Brabantse Milieufederatie (BMF) haalden met succes hun gelijk tegen de inzet van latente stikstofruimte voor nieuwbouw door de industrie. Slachtoffer daarvan zijn plasticproducent SABIC en indirect Cargill in Bergen op Zoom. Oude latente ruimte mag niet zo maar worden geactiveerd. Slecht nieuws voor heel veel bedrijven. Of het ook slecht nieuws is voor Schiphol, andere luchthavens en ook boeren met latente ruimte, moet nog blijken, geeft MOB aan.
Kat naar Brabantse aanpak
Opmerkelijk is dat de provincie Noord-Brabant tussen de bedrijven door ook een tik op de vingers krijgt van de rechtbank. De provincie steunde SABIC met verwijzing naar onder meer de Brabantse Ontwikkelaanpak Stikstof (BOS), die ook volop is gesteund door het rijk. De rechter verwijst de BOS naar de prullenbak en noemt de stikstofmaatregelen in het BOS ineffectief en voor het geval SABIC onlogisch, omdat anderen maatregelen moeten treffen, maar SABIC niet. Misschien doet de rijksoverheid er goed aan om dat uitspraak nog eens goed te lezen als voorbereiding op het kort geding over Aerius. Via de koppeling van Aerius aan de wet wordt ook niet iedereen over dezelfde kam geschoren.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/artikel/10902971/gaan-landbouwtafels-fase-alice-in-wonderland-in]Gaan landbouwtafels fase Alice in Wonderland in?[/url]
Die tafelgesprekken zijn ten dode opgeschreven. Stikstof voert nu wel de boventoon maar die uitgangspunten zijn nu al niet realistisch. Alle boeren uit Nederland is volgens Planbureau voor de leefomgeving niet voldoende om de N problematiek op te lossen als we vasthouden aan de huidige voorgestelde normen. AH supermarkt zegt maar 5000 vd 50000 boeren nodig te hebben dwz meedenken over inkomen en afspraken daarover kun je op je buik schrijven en dat is juist een belangrijke insteek van die tafelgeprekken. MAAR, maar het grootste onderschatte gevaar komt nu via de achterdeur binnen nml het NPLG. Die is nog veel bedrijgender voor de landbouw en platteland .Stikstof en Natuur gebieden worden daar nog veel zwaarder aangezet. Plus woningbouw en alle andere groen-blauwe diensten .
Die tafelgesprekken zijn ten dode opgeschreven. Stikstof voert nu wel de boventoon maar die uitgangspunten zijn nu al niet realistisch. Alle boeren uit Nederland is volgens Planbureau voor de leefomgeving niet voldoende om de N problematiek op te lossen als we vasthouden aan de huidige voorgestelde normen. AH supermarkt zegt maar 5000 vd 50000 boeren nodig te hebben dwz meedenken over inkomen en afspraken daarover kun je op je buik schrijven en dat is juist een belangrijke insteek van die tafelgeprekken. MAAR, maar het grootste onderschatte gevaar komt nu via de achterdeur binnen nml het NPLG. Die is nog veel bedrijgender voor de landbouw en platteland .Stikstof en Natuur gebieden worden daar nog veel zwaarder aangezet. Plus woningbouw en alle andere groen-blauwe diensten .