Het Chinese Covid-beleid houdt de oliemarkt in haar greep. Verschillende lockdowns in grote steden leidde in midden november nog tot een stevige daling van de olieprijs. Nu China hun covidmaatregelen alsnog lijkt te verlichten, steeg de koers van Brentolie weer even snel. Al werd deze prijsstijging ook door druk op het internationale olieaanbod verstevigd.
Het zijn woelige tijden op de oliemarkt. Nadat de koers van Brentolie midden november flink daalde, vond deze week een stevige correctie plaats. Op maandag 25 november stond de olieprijs bij een stand van $83,71 op de laagste niveau sinds begin oktober. Op donderdag 1 december stond de olieprijs weer op het niveau van het begin vorige week. Een vat olie kostte op dat moment $88,08.
De stijging van de olieprijs wordt onder meer veroorzaakt door krapte op de aanbodkant van de markt. In de Verenigde Staten namen de oliereserves deze week namelijk met 13 miljoen vaten af. Sinds juni 2019 zijn de Amerikaanse oliereserves niet meer zo sterk gekrompen. Daarnaast kijken analisten met spanning naar het Midden-Oosten, want een nieuwe ingreep van OPEC is zeker niet uitgesloten.
Ongeveer een week geleden naderde de prijs van olie het punt waarop het kartel ingreep. Op 5 oktober besloot OPEC+ (het samenwerkingsverband tussen de OPEC-landen en Rusland) hun productietargets met 2 miljoen vaten te verminderen. Volgens de aangesloten landen werd de olieprijs namelijk zo laag dat het voor sommige landen niet meer rendabel was om de brandstof op te pompen. Vooral Rusland raakte in de problemen. In verband met de oorlog in Oekraïne, moet het land hun olie namelijk met stevige kortingen verkopen.
Of een nieuwe ingreep gunstig voor de OPEC-landen uitpakt is nog maar de vraag. Door achterblijvende vraag heeft deze stevige ingreep nog niet geleid tot het door OPEC gewenste prijsniveau. Een nieuwe ingreep is risicovol omdat de hogere prijs mogelijk niet opweegt tegen het lagere verkoopvolume. Hierdoor zouden de totale inkomsten voor de OPEC-landen wel eens kunnen teruglopen.
China houdt de markt in zijn greep
Vooral nieuws uit China zorgt voor de woelige koersen op de oliemarkt. De grote daling van de olieprijs van midden november was het directe gevolg van strenger Chinees covidbeleid. Nu de winter dichterbij komt neemt het aantal besmettingen in het land weer toe. Inmiddels heeft de snelle verspreiding van het virus ertoe geleid dat grote delen van de megasteden Beijing en Guangzhou weer in lockdown zijn geplaatst. Dit is slecht nieuws voor de olie-industrie. Omdat China de meeste olieverwerkende bedrijven ter wereld heeft, leiden verstoringen in het land direct tot een lagere olieprijs.
Inmiddels lijkt de Chinese bevolking de Lockdowns niet meer lijdzaam te ondergaan. Mede door beelden van stadions vol fans zonder mondkapje op het WK-voetbal, worden Chinezen zicher steeds bewuster van dat de rest van de wereld hun lockdowns heeft losgelaten. Sinds de grootste wijk van Guangzhou in lockdown is geplaatst is het onrustig in grote delen van China. Er wordt op grote schaal gedemonstreerd en de Chinese autoriteiten blijken tot nu toe niet in staat om de protesten te onderdrukken.
Inmiddels zijn er voorzichtige signalen dat de demonstraties effectief blijken. Hoewel de demonstraties niet als motivatie genoemd worden, heeft de Chinese overheid aangekondigd de Chinese covidmaatregelen te versoepelen. Zo hoeven Chinezen straks niet langer een deel van hun in quarantaine in een covidhotel door te brengen. Daarnaast besloot de overheid om verschillende lockdowns op te heffen. Inmiddels overheerst de hoop dat China hun strenge covid-beleid verder los zal laten. De verlichting van de covidmaatregelingen leidde direct tot een stijging van de olieprijs van 5% in slechts twee dagen.
Na een lange periode van dalingen zit ook de dieselprijs in de lift. Op maandag 28 november stond diesel op het laagste punt sinds 30 september bij een stand van €133,49. Op 1 december was de prijs inmiddels dieselprijs met 2,8% gestegen naar €137,33.