De prijs van ruwe olie zakte deze week naar het laagste niveau sinds januari. Monetair beleid maakt duidelijk meer indruk op de markt dan de uitspraken van de Opec+. Diesel doet op de Nederlandse markt overigens niet mee met de dalende trend.
De olieprijs staat onder druk. Begin deze week noteerde Brent ruwe olie nog boven de $90 per vat. Vandaag (vrijdag 23 september) is de prijs gezakt naar $85,83 per vat tijdens het schrijven van dit artikel. Dat is het laagste niveau sinds januari. Als de koers in de laatste uren niet sterk stijgt, zou het de de vierde week op rij worden waarin de olieprijs moet inleveren.
De renteverhogingen van de centrale banken met de Fed voorop, zijn volgens analisten de belangrijkste oorzaken voor de dalende olieprijs. De Amerikaanse centrale bank Fed, verhoogde de rente woensdag met 75 basispunt. De Fed gaf daarbij aan dat het onder controle krijgen van de inflatie zwaarder weegt dan de economische groei. Een ander effect is dat ook de koers van de dollar stijgt door het rentebeleid. Dat maakt olie effectief duurder voor de landen met een andere munt dan de dollar.
De onderhandelingen over het hervatten van de nucleaire deal tussen de VS en Iran lijkt op niets uit te lopen. De deal is in 2015 opgeschort door de toenmalige president Trump. Een hervatting zou betekenen dat Iraanse olie weer makkelijker op de wereldmarkt verhandeld kan worden. Volgens sommige analisten was het stuklopen van de onderhandelingen al min of meer ingeprijsd in de markt. De Opec+ maakte eerder deze maand bekend te willen snijden in de productiequota om de olieprijs op een hoog niveau te houden. Een aantal landen binnen het kartel heeft echter al moeite om de huidige productiedoelstellingen vol te maken. Het dreigement van de Opec+ wordt dan ook een beetje als klein bier gezien door analisten.
Rusland
Wat wel opvallend is, is dat de gedragingen van Rusland maar een beperkt effect lijken te hebben op de ruwe oliemarkt. Voor de korte termijn komt de levering niet direct in gevaar, maar voor de middellange termijn kan een verder escalatie van de oorlog in Oekraïne grote gevolgen hebben. Rusland heeft er wel belang bij dat olie uitgevoerd kan blijven worden. De opbrengsten zijn immers nodig om de oorlog te financieren. Het vinden van kopers kan daarbij wel lastiger worden. Een grote afnemer van olie zoals China voelt feilloos aan hoe Rusland er voorstaat en bedingt fikse kortingen.
De dieselprijs zat de afgelopen week in de lift. Van €141,23 is de prijs van diesel deze week opgelopen naar €147,52 per 100 liter. Voor een deel kan het verschil in prijsbeweging met de ruwe olie verklaard worden door verschil in vraag. Wat zeker ook meespeelt is de relatief belangrijke positie van Rusland op de Europese dieselmarkt. Volgens eerdere afspraken zou de ban van Russische olie in de EU en de VS op 5 december ingaan. Die datum komt rap dichterbij en een vervanging voor de Russische diesel is niet één, twee, drie gevonden. De vraag naar diesel in de EU is groeiende als back-up voor bedrijven mochten de gasleveringen stilvallen. Diesel is nog steeds duurder dan aardgas, maar mocht er geen gas meer geleverd kunnen worden, dan vinden bedrijven het wel een veilig idee een alternatief te hebben.