Goed zicht op de rooimachine zonder vermoeiende lichaamshouding en toch alle bedieningselementen onder handbereik. De nieuwe N155 is de tweede Valtra die om die reden werd aangeschaft door loonbedrijf Gebr. de Groot. Ook de hydraulische prestaties en de krappe draaicirkel passen perfect bij hun werkzaamheden in de bloembollenteelt.
"Als je 700 à 800 uur per jaar op de rooimachine zit, is comfort voor de chauffeur heel belangrijk", begint Ruth de Groot zijn verhaal. "Valtra is het enige merk waarbij je de stoel een flink eind kunt verdraaien en toch nog steeds goed je voeten kwijt kunt. En alle belangrijke bedieningselementen draaien met de armleuning met je mee. Zo is het werk prima vol te houden en heb je ook goed zicht op de rooimachine." Als we later de nieuwe N155 en de twee jaar oude N174 in actie zien op het veld, zitten de chauffeurs er inderdaad ontspannen bij.
Sterke hydrauliek
De Groot is samen met zijn broer Henk en vrouw Tilly eigenaar van loonbedrijf Gebr. de Groot in Noordwijkerhout. Vanuit een splinternieuw bedrijfspand verzorgt de onderneming alle voorkomende werkzaamheden voor bloembollenbedrijven in het zuidelijk zandgebied (de driehoek Haarlem-Leiden-Alphen aan de Rijn). Ook peentelers in de regio Katwijk behoren tot de Groot's klantenkring.
Frame met wespentaille
Het werk in de bloembollensector brengt een aantal specifieke eisen met zich mee. Naast de comfort-eisen voor het rooiwerk (De Groot heeft maar liefst tien rooimachines in verschillende uitvoeringen en bedbreedtes) worden de dure bollenpercelen letterlijk tot het randje benut. Smalle kopakkers zijn het gevolg. "Dankzij de wespentaille draait de N155 toch heel krap", weet De Groot die zelf ook al de nodige uren op de nieuwe Valtra doorbracht. "En de quick-steer functie is op kopakkers heel handig."
Maximale olieopbrengst
Ook de hydraulische prestaties van de trekker zijn De Groot opgevallen. "Wij hebben op een van onze rooiers een zelf ontworpen kistenwisselaar en die vraagt nogal wat hydraulisch vermogen. De vorige trekker verslikte zich daar bijna in maar de Valtra geeft geen krimp. Die motor is echt heel taai. Je hebt sowieso veel pk's voor zo'n compacte trekker. En de load-sensing pomp kan met 160 liter per minuut alle hydraulische functies prima aan." Het hefvermogen van 8 ton (in alle posities) heeft de Groot nog niet volledig hoeven aanspreken maar het is hem wel opgevallen dat de luchtgeveerde vooras bij tilwerk niet 'uit de vering' wordt getrokken. "En zo hoort het ook."
Vernieuwend
De gebruiksvriendelijke bediening van de Valtra N155 vindt de Groot een belangrijk pluspunt voor een loonbedrijf. "Ik ben zelf niet iemand die persé alle geheimen van alle knopjes wil ontdekken", lacht de loonwerker, "maar de functies die ik nodig heb, spreken voor zich. Het gaat heel intuïtief. En ook het personeel is er positief over; iedereen heeft al wel eens op de Valtra gereden."
De Groot probeert naar eigen zeggen met zijn loonbedrijf een beetje de toon te zetten in het gebied. "Wij zijn een tikje eigenwijs en proberen vernieuwend zijn. We waren bijvoorbeeld de eersten in het gebied die overschakelden van kisten- naar kipperrooiers. We lopen niet zo met de massa mee. En Valtra past daar prima bij."