Op de oliemarkt komen tegengestelde signalen af. De voorraad ruwe olie is nog niet overdreven en loopt in de VS zelfs nog wat terug. De voorraad benzine nam in de VS daarentegen wel toe. Dat wordt als signaal gezien de consumenten de hoge prijzen voor brandstof niet langer kunnen of willen betalen.
De notering van ruwe Brent-olie liet begin deze week een flink herstel zien na de koersdaling waarbij de prijs voor een vat ruwe olie voor het eerst in maanden weer onder de $100 per vat zakte. Dinsdag 19 juli sloot Brent-olie op $107,31 per vat. Dat herstel lijkt echter maar van korte duur te zijn. Gisteren (donderdag 21 juli) sloot de koers van Brent-olie op $104,15 per vat.
De daling van de prijs wordt voor een deel ingeven door de voorraadcijfers van de Amerikaanse Energy Information Administration. Het rapport gaf tegenstrijdige signalen af. Enerzijds zijn de voorraden ruwe olie en destillaten uit olie kleiner geworden. Anderzijds is de voorraad benzine in de VS toegenomen. Dat laatste wordt door experts als een sterk signaal gezien dat de vraag naar olieproducten snel kan dalen. De consument kan of wil deze prijzen kennelijk niet betalen volgens sommige analisten. Op de achtergrond blijft ook nog steeds de vrees voor een recessie een rol spelen en daarmee op termijn minder vraag naar olie.
Extra productie
Analisten houden nauwgezet de ontwikkelingen van de olieproductie in Libië in de gaten. Er wordt over gesproken de productie op de schroeven. Het Noord-Afrikaanse land was lange tijd een grote een grote leverancier van olie op de wereldmarkt. Door een revolutie en de daaropvolgende onlusten die uitgemond zijn in een burgeroorlog is de productie de afgelopen tien jaar fors teruggelopen. Verschillende putten zijn stilgelegd onder andere vanwege ruzie over waar de oliedollars naar overgemaakt moeten worden en hoe dat geld vervolgens verdeeld moet worden. Nu de olieprijs op een relatief hoog niveau staat, beseffen verschillende partijen dat Libië daardoor veel geld misloopt. Afhankelijk van hoe de markt zich verder ontwikkelt wil Libië meer olie op pompen.
Zuidelijker in Afrika wil Congo een graantje meepikken van de hoge olieprijs. Congo heeft eerder dit jaar al bekendgemaakt zestien olieconcessies te veilen. Door de oorlog in Oekraïne en de gevolgen daarvan op de oliemarkt wil Congo meer olie oppompen. Deze week maakte de regering bekend niet zestien maar 27 olie- en drie gasconcessies te veilen.
Onverwacht effect
De Europese boycot op olie uit Rusland (die overigens pas in december volledig ingaat) heeft tot een toename van vloeibare bulktransport in de Rotterdamse haven geleid. Er is 4,3% meer ruwe olie overslagen in Rotterdam, zo blijkt uit de vandaag (vrijdag 22 juli) gepubliceerde halfjaarcijfers. De groei is grotendeels veroorzaakt door het transport van Russische olie naar India, schrijft het havenbedrijf in de toelichting. De doorvoer van olieproducten is daarentegen met 9,4% afgenomen. Er is structureel minder brandstof geïmporteerd en er is minder wederuitvoer. Het meest spectaculaire cijfer is de LNG-overslag. Door de grote vraag is er 45,8% meer LNG in de haven aangekomen.
De dieselprijs zit in een dalende trend deze week. Maandag 18 juli stond de prijs nog op €158,26 per 100 liter. Dat is vrijdag 22 juli gezakt naar €151,33 per 100 liter. De daling in de dieselprijs volgt daarmee met enige vertraging de beweging die al eerder werd ingezet op de ruwe oliemarkt.