Rabo Carbon Bank heeft de eerste credits van Nederlandse en Amerikaanse bodem verkocht. De opbrengst van de credits gaat voor 90% naar deelnemende boeren. De kopers zijn Hoogwegt, Interpolis, Vattenfall, Greenchoice en Interfood.
Deze verkoop van carbon credits is onderdeel van een pilot van Rabobank, waarbij de bank de broeikasgasuitstoot door Nederlandse en Amerikaanse boeren wil verminderen. In juni hebben deelnemende melkveehouders en akkerbouwers een voorschot gekregen om te verduurzamen. Maatregelen die de boeren onder andere hebben genomen, zijn: minder diep ploegen, minder kunstmest gebruiken of het zaaien van kruidenrijk grasland.
"Bij de aanpak van klimaatverandering worden boeren té vaak gezien als onderdeel van het probleem, terwijl ze juist ook onderdeel van de oplossing zijn", aldus Barbara Baarsma, CEO van Rabo Carbon Bank in het bericht. "De opbrengsten van de credits kunnen boeren investeren in de transitie naar een duurzame landbouw."
'Dit is de toekomst voor het boerenbedrijf'
Verduurzaming van de landbouwsector ligt niet alleen bij de boer, volgens Baarsma. "Dat vindt niet alleen Rabobank, maar dat vinden ook de klanten die carbon credits hebben gekocht en op die manier verduurzaming voor deelnemende boeren rendabel maken." Bedrijven komen overigens niet zomaar in aanmerking voor de credits. Zo committeren ze zich allemaal aan CO2-reductie in het eigen bedrijf en de toeleveringsketen.
"Dit is de toekomst van het boerenbedrijf: door regeneratief te boeren, verbetert de biodiversiteit en de voedingswaarde van de producten, maar worden boeren ook beloond voor hun ecosysteemdiensten", zegt Baarsma. "Om daarmee de door ons allemaal gewenste overgang naar een duurzame landbouw te maken, moet de prijs van een credit nog wel omhoog en de werklast, zoals het verzamelen van data, omlaag. Daar werken we nu aan." De pilot gaat nu het tweede jaar in van een totale duur van drie jaar.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.