Agrifoto

Analyse Mest

Dure kunstmest en goed weer stuwen vraag mest

24 Maart 2022 - Jurphaas Lugtenburg

De vraag naar drijfmest is groot. De omstandigheden om uit te rijden, zijn bijna ideaal en door de hoge kunstmest prijzen is er vanuit de akkerbouwsector extra belangstelling. Die extra vraag komt van bedrijven die normaal in het voorjaar geen drijfmest toepassen en nu overstag gaan.

Dit artikel verder lezen?

Word abonnee en krijg direct toegang

Kies het abonnement dat bij je past
Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

'De vraag naar drijfmest valt of staat met het weer', is een veel gehoorde opmerking onder mestintermediairs en loonwerkers. En dat weer werkt dit seizoen tot nu toe goed mee. De start was weliswaar nat, maar afgelopen drie weken kon bijna onafgebroken worden gereden. Het transport van de mest is daarbij de beperkende factor, zoals dat meestal het geval is.

Onder akkerbouwers is dit seizoen meer vraag naar drijfmest; vooral op de noordelijke klei en (in iets minder mate) in het zuidwesten. De omstandigheden voor sleepslangen op wintertarwe zijn goed en door de koude nachten is de tarwe nog niet echt aan de groei. De hoge prijzen voor kunstmest geven daarbij het laatste zetje aan de telers die normaal geen drijfmest in het voorjaar toepassen. "Maar we moeten de extra vraag ook niet overdrijven", volgens een intermediair. "Veel akkerbouwers zitten al aan de limiet van wat ze aan kunnen voeren." In de Veenkoloniën en op de zuidoostelijk zandgrond wordt veel drijfmest toegepast, maar de normen worden dit jaar niet ruimer.

Hectisch
"Het mestseizoen lijkt ieder jaar korter te worden", aldus een loonwerker. "In kortere tijd willen ze meer mest uitrijden. Het is hectisch, maar we krijgen het allemaal nog wel rond." Verschillende intermediairs verwachten aan de mestvraag te kunnen voldoen, maar waarschuwen wel dat de uitrijdperiode voor tarwe snel over kan zijn. Als de eerste knoop los is en de tarwe gaat strekken, dan is het klaar. Voor aardappelen en maïs loopt de periode langer door.

Onder de veehouders klinkt ondertussen gemor dat de ophaalbijdrage wel daalt, maar niet hard genoeg als je kijkt naar de extra vraag. Insiders wijzen erop dat de kosten voor transport en uitrijden fors zijn gestegen. De hoge dieselprijs springt daarbij misschien wel het meeste in het oog, maar ook machines, auto's en onderdelen zijn in prijs gestegen. Of de ophaalbijdragen dit seizoen nog dalen, laat zich lastig voorspellen. Duidelijk is wel dat de mestruimte die nu benut wordt, van de vraag in de herfst af gaat. Die verschuiving, van het aanwenden van mest in het voorjaar, is een trend die al langer gaande en die - nu het voorjaar meezit - nog wat wordt versterkt.

Een andere factor die bepalend is voor de markt is nog in nevelen gehuld. Komt er wel of geen derogatie? Voor bemesting van de eerste snede geeft dat nog geen problemen. Melkveehouders hebben het vroege voorjaar niet of nauwelijks gebruikt om extra mest af te voeren. Ook hier speelt de hoge kunstmestprijs mee. Nu dure kunstmest strooien en eigen mest afvoeren, heeft toch iets onnatuurlijks. Later in het seizoen zorgt de onzekerheid over derogatie wel voor problemen. Mest die eenmaal is uitgereden, kan niet meer worden afgevoerd mocht derogatie niet verleend worden.

Vaste mest
Het is nog vroeg in het seizoen voor vaste mest, maar ook hier zijn tekenen van extra belangstelling. Producten zoals vast mest, compost of champost worden vaak gebruikt om de nog vrije mestruimte bij de akkerbouwer op te vullen na de graanoogst. De meeste mesthandelaren en akkerbouwers zijn op het moment druk met drijfmest en de ruimte moet op veel bedrijven nog worden uitgerekend.

Toch zijn er enkele bronnen die melden nu al meer wordt geïnformeerd naar vaste mest. Akkerbouwers willen graag de bodemvoorraad mineralen opbouwen, zo lijkt het. Ze zijn bang later in het seizoen mis te grijpen. Handelaren zijn voorzichtig met het noemen van prijzen, maar dat diverse producten enkele euro's per ton duurder worden, vergeleken met vorig jaar, is waarschijnlijk. Ook hier spelen de toegenomen kosten voor transport een belangrijke rol.

Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden