Het stikstofbeleid wordt een steeds grotere chaos. Regels en begrenzingen worden achter elkaar onderuit gehaald. Afgelopen zomer werd de afkap van 25 kilometer ingesteld voor onder meer de emissie van wegverkeer. Milieuorganisatie MOB knabbelt daaraan en bij het RIVM blijkt dit ook niet altijd de grens. Ondertussen focussen Rijk en provincies nog bijna uitsluitend op uitstoot binnen de landbouw.
Om bij de 25 kilometer-grens te beginnen: na commentaar van de commissie Hordijk besloot het kabinet afgelopen zomer om de stikstofuitstoot van wegverkeer en 'individuele objecten' (bedrijven, installaties) niet langer tot 5 kilometer, maar tot 25 kilometer mee te tellen. In ambtelijke kring werd daar morrend uitvoering aan gegeven, blijkt uit intussen openbaar gemaakte WOB-stukken.
Verschillende rekenmethodes
Het RIVM ging ook rekenen met de nieuwe uitstootgrens, maar hanteert geen uniform rekenmodel binnen de 25 kilometer, zo blijkt uit een impactanalyse van het instituut zelf. Tot 5 kilometer afstand van een weg of gebouw wordt voor stikstofneerslag het ene rekenmodel gebruikt, voor afstanden tussen de 5 en 25 kilometer het andere. Gevolg is dat tussen die 5 en 25 kilometer ook geen extra stikstofneerslag wordt toegerekend. Het aantal depositie-arme gebieden in Nederland blijft minimaal.
Milieuorganisatie MOB neemt ondertussen ook met een afkap op 25 kilometer geen genoegen, gefaseerd of niet. Volgens MOB moet neerslag van stikstof uit alle bronnen voor de volle mep worden meegerekend. Over deze problematiek zit nog een hele serie rechtszaken in de pijplijn.
Focus op landbouw
Opmerkelijk is dat de provincies ondertussen door blijven gaan met het voorbereiden van stikstofopkoop van boerenbedrijven, ook al wordt steeds duidelijker dat een focus op alleen landbouwemissies steeds moeilijker valt te verdedigen. Daar hebben met name MOB en ook het Brabantse Statenlid Hermen Vreugdenhil voor gezorgd. Emissies van industriële bedrijven, wegverkeer en energie-opwekking moeten ook worden meegerekend en deels zelfs nog in beeld worden gebracht. Er zijn nog meerdere bedrijven zonder vergunning waarvan de uitstoot ook nog niet bekend is.
In een presentatie die is opgesteld door overlegorgaan IPO (Interprovinciaal overleg) wordt de noodzaak van een lagere stikstof-uitstoot uitgelegd. Ook wordt onderstreept dat alle sectoren naar evenredigheid moeten bijdragen. Bij verder lezen lijkt dit in de praktijk toch anders zal uitpakken. Het IPO geeft dan aan dat het uitsluitend de landbouwemissies wil beperken. Volgens het IPO gaat het evenwel om een momentopname van één specifieke tool. Voor de industrie en andere sectoren worden nog vergelijkbare middelen ontwikkeld.
Intussen heeft de provincie Overijssel aangekondigd dat die de handel in stikstofrechten per direct stilzet.
De agrarische sector kan ondertussen weinig anders doen dan afwachten. Steeds duidelijker is wel dat de sector juridisch gezien bepaald niet meer alleen in het schuitje zit en dat er waarschijnlijk ook nog wel het een en ander valt af te dingen op de werkelijke bijdrage door de landbouwsector aan de totale emissies.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/artikel/10896582/stikstofbeleid-raakt-steeds-meer-verzand-in-chaos]Stikstofbeleid raakt steeds meer verzand in chaos[/url]