Shutterstock

Achtergrond Logistiek

In logistieke keten zijn alle ogen op China gericht

21 Januari 2022 - Redactie Boerenbusiness

De logistieke keten heeft de ogen deze week gericht op China. De hamvraag: in hoeverre hebben de nieuwe, strengere coronamaatregelen effect op de verzendingen vanuit de Chinese havens? Daarbij zit ook de zevende achtereenvolgende prijsstijging bij de exporteurs in het achterhoofd.

Dit artikel verder lezen?

Word abonnee en krijg direct toegang

Kies het abonnement dat bij je past
Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

China hanteert sinds kort strenge maatregelen om het coronavirus buiten de deur te houden. Daarbij moet onder andere gedacht worden aan een verlengde quarantaine en het preventief testen van de havenarbeiders. Vorige week resulteerde dat in opstoppingen bij de havens van Shenzhen, Ningbo, Xiamen, Dalian en Tianjin. Veel schepen kozen ervoor koers te zetten naar de grootste containerhaven ter wereld, die van Shanghai, waardoor ook daar vertragingen ontstonden. Vanuit de logistieke keten waren deze week daarom alle ogen gericht op de Aziatische grootmacht.

Goed nieuws volgt, want tot nu toe zijn er – zo melden handelaren aan Freightos – geen grote negatieve effecten gemeld. Vertragingen van drie tot zeven dagen zijn in verschillende Chinese havens nog wel van toepassing, maar dat wordt tegenwoordig als 'normaal' gezien. Nieuwe maatregelen en het aanstaande Chinees Nieuwjaar hebben hier geen verandering in gebracht. Dat er geen nieuwe verstoringen zijn opgetreden, komt volgens analisten vooral doordat er niet veel coronabesmettingen onder havenarbeiders zijn geconstateerd.

Prijzen stijgen wel iets
Dat er geen grote, nieuwe verstoringen zijn, betekent echter niet dat de prijzen zijwaarts bewegen. De World Container Index van Drewry stijgt deze week met 1,6% naar $9.698 per veertig voets container. Dit is 82% hoger dan één jaar geleden en alweer de zevende achtereenvolgende plus. Freightos meldt voor transport van Azië naar de westkust van de Verenigde Staten een tarief van $15.171 per container (+4%). Transport naar de oostkust van de Verenigde Staten kost $16.837 (-4%). De kosten voor transport van Shanghai naar Los Angeles stegen het sterkste: +5% tot $11.197 per veertig voets container.

Voor komende weken verwacht Drewry dat de prijzen verder stijgen. Al geeft Freightos daar wel een positieve sidenote bij. "Het is onwaarschijnlijk dat het Chinees Nieuwjaar voor significatie extra druk op de containertarieven zal zorgen. Zendingen die nog niet geboekt zijn, worden waarschijnlijk niet op tijd verplaatst. Daarbij hebben vertragingen in de Amerikaanse havens tot resultaat dat de urgentie onder exporteurs gedempt is." Ook is er nog voldoende tijd om vracht via de lucht te vervoeren. De prijs stijgt wel. De Freightos Air Index voor de route 'China - Noord-Europa' staat deze week op $9,59 per kilo. Aan het begin van de maand was dat nog minder dan $6 per kilo.

Geen concurrentieverstorende werking
De hoge prijzen voor containervervoer over zee was voor de Europese Unie nog wel reden om extra onderzoek te doen naar rederijen. Daaruit blijkt nu dat de coronapandemie niet heeft gezorgd voor concurrentieverstorend gedrag bij containervervoerders. "De huidige wetgeving is toereikend om oneerlijke praktijken of concurrentievervalsing te voorkomen", stelt het. Wel wordt nog steeds informatie uitgewisseld met de industrie en andere partijen om vast te stellen of specifieke maatregelen nodig zijn om het controlesysteem te verbeteren.

Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden