Shutterstock

Achtergrond Logistiek

China speelt grote rol in stijgende containerprijzen

7 Januari 2022 - Redactie Boerenbusiness

Het jaar wordt afgetrapt met een stijging in de gemiddelde prijs voor containervervoer over zee. China speelt een belangrijke rol in de prijsstijging. Zo zorgt het ‘zero covid’-beleid voor opstoppingen in de haven van Ningbo. Tegelijkertijd neemt ook het aantal coronagevallen in de Verenigde Staten toe.

Dit artikel verder lezen?

Word abonnee en krijg direct toegang

Kies het abonnement dat bij je past
Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

De World Container Index, de gemiddelde prijs voor containervervoer over zee, van Drewry is deze week met 1,1% gestegen tot $9.408 per veertig voets container. Ten opzichte van vorig jaar is het een plus van 80%. Ook Freightos rekent met hoge tarieven. De prijzen voor containertransport aan de westkust van Azië en de Verenigde Staten liggen op $12.524 per container en aan de oostkust is dat $16.495 per container. Respectievelijke gaat het om plussen van 218% en 232% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het is de vijfde opeenvolgende week dat de prijzen voor containervervoer over zee stijgen.

Coronavirus blijft ontregelen
China speelt een heel grote rol in de huidige prijsstijgingen. De Aziatische grootmacht hanteert sinds een aantal weken een zogenaamde 'zero covid'-beleid. En dat beleid begint de operaties in de haven van Ningbo te beïnvloeden, stellen analisten. Gebiedssluitingen en beperkingen om de verspreiding van het coronavirus in de regio in te dammen, beperken de toegang voor vrachtwagens en leidt tot magazijnsluitingen. Daarnaast heerst de angst dat de toename van het aantal coronagevallen de productie in de regio kan beperken.

Bovenstaande is een van de redenen dat transport van Shanghai naar Los Angeles met 3% is gestegen, tot $10.520 per veertig voets container. Ook containervervoer tussen Shanghai en New York is 3% duurder gewoden, tot $13.518 per container. De gemiddelde prijs op de route van Shanghai naar Rotterdam bleef stabiel op $13.658 per container. Komende weken wordt verwacht dat de prijzen op deze routes verder stijgen. Dit heeft te maken met Chinees Nieuwjaar. Niet alleen wordt dan meer besteld, ook leggen veel faciliteiten het werk die dag neer.

Tegelijkertijd zijn in de Verenigde Staten – en de specifiek de havens van Los Angeles en Long Beach – nog altijd problemen met congestie. De ophoping van schepen voor de kust neemt alleen maar toe. En meer coronagevallen als gevolg van de omikronvariant helpt daar uiteraard niet bij. Steeds meer arbeidskrachten in de haven testen positief en autoriteiten zetten zich inmiddels schrap voor een verdere vertraging van de operaties.

Luchtvervoer wel goedkoper
Transport via de lucht is daarentegen weer aantrekkelijker geworden. De Freightos Air Index laat zien dat de prijzen in China en Europa met 30% zijn gedaald, sinds hun piek van medio december. De prijs komt inmiddels uit rond de $5,68 per kilo. Voor tarieven in Azië en de westkust van de Verenigde Staten is een vergelijkbare daling zichtbaar. Analisten verwachten overigens niet dat deze prijsdaling lang door kan zetten. Strengere quarantaineregels liggen voor de hand en een afname van passagiersreizen ook. Een verminderde capaciteit zal de prijzen weer omhoog stuwen.

Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden