De Europese markt voor gas blijft zeer nerveus. De aanvoer van extra LNG uit de Verenigde Staten zorgde vorige week nog voor dalende prijzen, maar deze week is de blik van handelaren en analisten alweer op het oosten gericht. De stemming is direct naar de andere kant geslagen.
In de laatste dagen van het jaar zette de prijsdaling op de TTF door, om op vrijdag 31 december af te sluiten op €70,34 per MWh. Die trend is deze week niet doorgezet. De eerste handelsdagen van het nieuwe jaar ging de prijs met ruim 30% omhoog, tot €93 per MWh op woensdag 5 januari. De directe aanleiding voor de gestegen prijs voor gas is de tegenvallende aanvoer uit Rusland. Via de Yamal-leiding wordt voor de zestiende dag op rij gas van Duitsland naar Polen gepompt, in plaats van dat er gas vanuit het oosten wordt aangevoerd. De aanvoer via de pijpleiding in Oekraïne zakt verder weg en ligt volgens de gegevens van netbeheerder Eustream nu onder het niveau van december.
Meer gas uitgevoerd
Gazprom maakte op zondag 2 januari bekend dat het vorig jaar 5,8 miljard kuub meer heeft geëxporteerd naar de landen buiten de voormalig Sovjet Unie dan in 2020. Dat brengt de export op 185,1 miljard kuub. Duitsland was de belangrijkste groeimarkt (+10,5%). Turkije (+63%) en Italië (+20,3%) staan daaronder in de ranglijst. Een verdere uitsplitsing is door het bedrijf niet gemaakt, maar de doelstelling om in 2021 183 kuub naar Europa en Turkije te exporteren, lijkt niet gehaald. In het exportcijfer zit ook de uitvoer naar China. Dat land nam in de eerste drie kwartalen al 7,1 miljard kuub af.
Indonesië zorgt als, een van de belangrijkste kolenexporteurs, indirect voor extra onrust op de gasmarkt. De Indonesische autoriteiten hebben zaterdag 1 januari bekendgemaakt de export van kolen voor januari te beperken, om zo te voorkomen dat het land zelf tegen een tekort aanloopt. Indonesische kolen zijn een belangrijk in de energievoorziening van landen als China, India, Japan en Zuid-Korea. Analisten en Europese handelaren vrezen dat LNG-schepen die nu richting Europa varen wegens energietekorten op de Aziatische markt - en daardoor hogere prijzen - de koers verleggen.