Een grote groep boeren is maandagmorgen met trekkers naar Schiphol gereden, om daar een voorlopig koopcontract aan te bieden aan financieel directeur Robert Carsouw. Niet Schiphol moet boeren opkopen om een milieuvergunning rond te krijgen, maar de boeren kunnen beter grootvervuiler Schiphol opkopen, redeneren ze.
Vorige week werd pijnlijk duidelijk dat Schiphol net zo hard een milieuvergunning nodig heeft als veel landbouwbedrijven en dat het regelen van zo'n vergunning enorm veel voeten in de aarde heeft. Het kabinet sprak er afgelopen vrijdag over, maar weet nog niet hoe het dit probleem op moet lossen. Een aantal politici suggereerde om dan maar weer extra boerenbedrijven op te kopen. Dit schoot veel boeren in het verkeerde keelgat. Ze organiseerden daarom een ludieke actie, met een bloedserieuze ondertoon. Hun boodschap: niet Schiphol moet meer boeren uitkopen, maar de boeren moeten Schiphol uitkopen.
In een Facebookvideo stelt de Noord-Hollandse melkveehouder René Staal spottend dat Schiphol heel geschikt zou zijn als boerenerf. "In de hangaars en vertrekhallen kunnen na een beetje opruwen prachtig koeien lopen." Ook de vliegtuigen zijn volgens hem goed te hergebruiken. "Dat ouwe ijzer, gewoon inruilen en daarmee fosfaatrechten kopen."
Bij de aanbieding van het koopcontract aan Carsouw toonde die zich opeens heel verbindend. Hij zocht - een beetje aarzelend - de overeenkomsten in positie tussen de boeren en Schiphol: allebei 'ontzettend belangrijk voor Nederland', allebei kampioenen. De Schiphol-directeur wilde evenwel niet tekenen voor verkoop.
De situatie rond Schiphol kwam vorige week in een stroomversnelling toen de rechter de natuurvergunning van de Amercentrale vernietigde, door de inzet van organisatie Mobilisation for the Environment (MOB). Vervolgens kwam Schiphol onder vuur. Het kabinet had al in 2019 gesteld dat Schiphol ook een natuurvergunning moet aanvragen, maar daar gebeurde niets mee. De verdediging van de luchthaven was dat ze dacht de eigen natuur- en milieuverplichtingen te hebben geregeld via de Habitat-en Vogelrichtlijn, en dat natuurvergunning niet nodig was, 'omdat zo'n natuurvergunning niet bestond op het moment dat Schiphol meer dan honderd jaar geleden werd opgericht'.
Natuurorganisaties hebben inmiddels gedreigd juridische stappen te nemen als er geen deugdelijke natuurvergunning komt. De kans bestaat dat daarvoor het aantal vluchten per jaar moet verminderen. Zonder ingrijpende maatregelen zou volgens juristen een vergunning afgegeven kunnen worden voor zeker niet meer dan 400.000 vliegbewegingen per jaar, een afname van 20%. Dat is iets wat ook het kabinet niet graag ziet gebeuren.
Het demissionaire, of het nieuw te vormen kabinet, moet zich de komende tijd buigen over een oplossing voor de nieuwe juridische stikstofproblemen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/artikel/10895680/boeren-willen-niet-wijken-voor-schiphol]Boeren willen niet wijken voor Schiphol[/url]