Shutterstock

Achtergrond Logistiek

Logistieke keten kent week van stabilisatie

3 December 2021 - Redactie Boerenbusiness

De logistieke keten kende afgelopen week een week van stabilisatie. De World Container Index van logistiek dienstverlener Drewry daalde licht en ook de index van Freightos liet minimale beweging zien. Daarmee kan het herstel van de containerprijzen langzaam worden doorgezet. Al is er nog wel een puntje om in de gaten te houden, namelijk de contractbesprekingen met havenarbeiders in de Verenigde Staten.

Dit artikel verder lezen?

Word abonnee en krijg direct toegang

Kies het abonnement dat bij je past
Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

De gemiddelde prijs voor containervervoer over zee is afgelopen maand gestabiliseerd. Dat blijkt uit een maandelijks overzicht van de World Container Index, die door logistiek dienstverlener Drewry wordt samengesteld. Medio oktober was voor het eerst in zes maanden een daling in de prijzen zichtbaar. De gemiddelde prijs daalde toentertijd met 2,2% tot $10.129 per 40 voets container. Die daling werd ingezet nadat diverse rederijen besloten geen prijsverhogingen meer door te voeren. Eind oktober kwam de gemiddelde prijs daardoor uit op $9.195 per 40 voets container.

Afgelopen maand zijn de prijzen, zoals beschreven, redelijk gestabiliseerd. De maand november werd namelijk afgesloten met een prijs van $9.186 per 40 voets container. De trend van stabilisatie voor in de eerste week van december doorgezet. De World Container Index noteert op donderdag 2 december een prijs van $9.050 per 40 voets container, een daling van 1,5% vergeleken met vorige week. De samengestelde index blijft echter op een hoog niveau staan. Het verschil met dezelfde periode vorig jaar bedraagt 196%. Ook logistiek dienstverlener Freightos noteert een stabiele trend, met een gemiddelde prijs van $9.351 per container.

De hoogste prijs moet betaald worden voor transport op de route van Shanghai naar Rotterdam. Over de afgelopen week komt de prijs uit op $13.500 per 40 voets container. Sinds het uitbreken van de coronapandemie is de prijs op dit traject met $11.000 gestegen. De grootste prijsdaling was afgelopen week zichtbaar op het traject 'Shanghai – New York'. Het gaat om een min van 5% tot $12.582 per container. Drewry verwacht dat de prijzen op de genoemde acht trajecten komende week wederom stabiel blijft.

Contractbesprekingen in verschiet
Bovenstaande toont aan dat de logistieke keten zich weer enigszins probeert te normaliseren. Toch zijn er nog wat beren op de weg te verwachten, vooral in de Verenigde Staten. Er moeten komend jaar namelijk contractbesprekingen worden gevoerd in de particuliere havens in de regio van Washington tot Zuid-Californië. Het gaat om 22.400 havenarbeiders die in juli een nieuw contract moeten tekenen. Die gesprekken – die iedere zes jaar plaatsvinden – liepen in het verleden echter niet vlekkeloos. En dat zorgde voor arbeidsonderbrekingen en dus vertragingen.

Bij analisten leidt het toch tot enige onrust. Er wordt nu geprobeerd om de recordachterstanden zo snel mogelijk weg te werken. Zij vrezen dat er nieuwe achterstanden ontstaan als de onderhandelingen begin volgend jaar van start gaan. De vakbond verwierp eerder deze maand al een aanbod om de onderhandelingen uit te stellen tot 2023, om zodoende verdere vertragingen en prijsverhogingen te voorkomen.

Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden