Duizenden containerschepen liggen momenteel voor de kust van Noord-Amerika, Europa en Azië te wachten op een ligplaats. De wereldwijde logistiek is verstoord, wat zorgt voor opstopping in de toeleveringsketen. Deze problemen houden ook volgend jaar aan, verwacht Rabobank.
De capaciteitsbeperking als gevolg van het annuleren van afvaarten sinds de uitbraak van de coronacrisis heeft geleid tot een vicieuze cirkel. Hierdoor is de wereldwijde distributie van containers uit evenwicht geraakt, zo blijkt uit een recente studie van Rabobank. Er is volgens de bank geen eenvoudige oplossing voor dit probleem. En dus zijn er ook in 2022 vermoedelijk nog verstoringen.
Opeenvolgende incidenten verergeren de ontwrichting van de containermarkt. Dit betreft onder meer de blokkade van het Suezkanaal, havensluitingen en stroomtekorten in China. "Het is van cruciaal belang dat de capaciteitsbeperking snel uit de weg geruimd wordt. Zolang dat niet gebeurt, belemmert dat de inspanningen van de toeleveringsketen om de containerachterstand te verkleinen, de handel in grondstoffen en halffabricaten weer op gang te krijgen en aan de stijgende vraag van de detailhandel te voldoen", zegt Rabobank-analist Matteo Iagatti.
Tarieven blijven stijgen
Met de naderende feestdagen neemt de consumentenvraag toe. "De sterke wereldwijde retailvraag blijft, samen met onbalans in de containerdistributie, druk uitoefenen op de zeescheepvaart", vervolgt collega Xinnan Li. "Hoewel er beperkte ruimte is voor tariefgroei (afgelopen jaar zijn de tarieven gemiddeld al 350% gestegen, red.), verwachten we dat de markt de komende zes tot twaalf maanden blijvend rekening moet houden met hoge tarieven en lage betrouwbaarheid."
Het herstel van de wereldwijde logistiek wordt volgens Rabobank vooral belemmerd door onevenwichtigheid in het koeltransport. Ook het wegtransport draagt bij tot de instabiliteit. De sector kampt met een structureel en groeiend tekort aan arbeidskrachten. De verwachting is daarom dat de tarieven voor het wegvervoer komend jaar ook zullen stijgen.
Oplossingen langere termijn
Dit jaar werd een recordcapaciteit van 3,5 miljoen TEU (containers van 20 voet lang) besteld, wat neerkomt op 14% van het totaal aantal containerslots van dit moment. Verwacht wordt dat er de komende jaren grotere schepen in de vaart komen. "Maar dit zijn langetermijnoplossingen. De grootste verstoringsdreiging in de nabije toekomst komt van meerdere factoren: het wereldwijde probleem van de containerdistributie, regionale onevenwichtigheden in de sector van het koeltransport en een wereldwijd tekort aan vrachtwagenchauffeurs en geschoolde arbeidskrachten in de voedselvoorzieningsketen", aldus Iagatti.
Wat droge bulk betreft, leggen de overbelaste havens de prioriteit bij het herstellen van een vlotte doorstroom van de containers. Daarmee kan een langzame daling van de tarieven langzaam gerealiseerd worden. Dit kan nog tot ver in 2022 duren. Kortom, de hoge containertarieven houden nog een jaar aan.
Ruimte voor verdere tariefverhogingen beperkt
Voor wat betreft koelcontainers wordt verwacht dat de totale capaciteit met 4% blijft groeien. Toch worden hogere prijzen verwacht zodra het exportseizoen in Zuid- en Centraal-Amerika van start gaat. "Al met al verwachten we dat verladers nog ten minste tot de tweede helft van 2022 met hogere totale transportkosten te maken hebben. De ruimte voor verdere verhogingen van de containertarieven is beperkt, maar het prijsherstel zal een stormachtige ontwikkeling doormaken. En dat zal waarschijnlijk nog minstens een half jaar tot mogelijk een jaar duren," besluit Li.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.