De melkveehouder kiest voor een melk- of voerrobot, de akkerbouwer gebruikt precisielandbouw om bijvoorbeeld gerichter te kunnen spuiten en in de voedingsmiddelenindustrie worden machines uitgerust met sensoren om de efficiëntie te vergroten. Steeds meer partijen in de voedselketen maken gebruik van technologie. Maar al die technieken worden nog grotendeels afzonderlijk van elkaar gebruikt.
"Kennis delen, is kennis vermenigvuldigen", aldus Johan Heylen, commercieel directeur van kalfsvleesproducent Vanlommel, tijdens het derde Foodinar van ING België dat op donderdag 23 september werd georganiseerd.
"We merken dat wanneer wij informatie vanuit het begin van de keten nodig hebben, er soms nog een soort koudwatervrees is", zegt Heylen. "Er heerst een angst om die stap van 'delen' te zetten." Ook bij aardappelverwerker Agristo zien ze dat. COO Kristoff Wallays: "Voor ons is het zeer belangrijk om in de toekomst veelvuldig data uit te wisselen met onze belangrijkste partners: de telers. Zo kunnen we eerder inzicht krijgen in de aardappelen die worden aangeleverd. Zo kunnen wij er meer toegevoegde waarde uithalen." Heylen: "Als de leverancier het goed doet, doen wij het ook goed, maar dat geldt andersom ook: als wij het goed doen, heeft de leverancier het ook goed."
Vertrouwen grootste obstakel
Niet alleen met de eerste schakel van de voedselketen is data-uitwisseling belangrijk. Wallays: "Het is net zo goed belangrijk om data uit te wisselen met de partijen na ons, de retail en de groothandels. We willen bijvoorbeeld een beeld krijgen van hun voorraad. Uiteindelijk kunnen wij dan onze supply chain verbeteren. Zelfs de verpakkingsindustrie kan ervan profiteren."
Het grootste obstakel is volgens hem vertrouwen. "Er moet vertrouwen zijn dat de toegevoegde waarde uiteindelijk over de hele keten wordt verdeeld. Dat is dé grote uitdaging voor de toekomst." Jürgen Vangeyte, directeur van het Instituut voor Landbouw-, Visserij- en Voedingsonderzoek (ILVO) is het daarmee eens. "De agrarisch ondernemer moet ervaren dat hij niet enige is die investeert. Als die omschakeling komt, dan gaan ze wel overstag."
Duurzaamheid aantonen
Ook voor de consument kan data-uitwisseling van grote toegevoegde waarde zijn. Door data te koppelen, kan immers de traceerbaarheid van een bepaald product ingevuld worden. Denk aan de vele foodbedrijven die inmiddels QR-codes toevoegen aan de verpakking om zo het pad van de agrarisch ondernemer naar het schap te weergeven. Vangeyte: "Met het oog op een kritischere consument is dat ook nodig. En nog een voordeel. Bedrijven kunnen goed aantonen hoe duurzaam ze zijn als alle schakels in de keten hun gegevens delen."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.