De eerste overgenomen Deen-supermarkt opent vandaag de deuren als Albert Heijn. Voor het einde van het jaar zijn alle filialen omgebouwd tot een AH, DekaMarkt of Vomar. Deen had veel oog voor de lokale telers. Dat wordt gevoeld; door de een meer dan door de ander.
Astrid Francis zit in de Noord-Hollandse streek West-Friesland waar Deen ooit begon en nog steeds het meest aanwezig was. Ze schrok in eerste instantie toen ze hoorde van de overname van Deen. Zij had een exclusieve samenwerking met Deen voor 'Beemster Valery'. Als gevolg van de overname moest ze op zoek naar nieuwe afzetkanalen voor haar aardappelen. "Ik ben nu een merk aan het bouwen met een specifiek aardappelras, met een eigen identiteit."
De grote vraag was voor Francis natuurlijk of deze 'nieuwe' supermarkten ook streekproducten zouden gaan verkopen. "Gelukkig wel. Ondertussen heb ik Albert Heijn aan tafel gehad, die neemt hier in Middenbeemster de Deen over. Albert Heijn wilde ook exclusiviteit, maar dat wilde ik niet meer; het product komt toch in de schappen met onze naam erop." Francis heeft ook gesproken met DekaMarkt. Zij gaan de aardappelen ook verkopen.
Om verdere verkoop te stimuleren, gaat Francis veel 'de boer op' om het verhaal achter de aardappelen te vertellen. "Mijn man en zwager runnen het akkerbouwbedrijf en ik ben inmiddels fulltime bezig met het verhaal vertellen. Daarnaast zet ik het merk verder op, en verkoop ik de premium aardappelen. Daarnaast hebben we nog een deel consumptieaardappelen voor de vrije handel. Door producten met eigen label en identiteit te telen, hopen we op meer zekerheid voor de toekomst."
Iets minder inkomsten
Dirk Spruit, witlofteler in Nibbixwoud, ook in West-Friesland, is vrij gelaten onder het stoppen van Deen. "Wij leverden via AGF Direct 15% van onze volumes aan Deen, dus dat viel mee. Uiteraard zullen we iets minder inkomsten hebben, maar ik maak mij daar nu nog niet druk om. Wat ik met name zal missen, is het feit dat Deen sterk was in regionale producten. Albert Heijn is natuurlijk een landelijk concern, dus ze kijken niet als eerste naar producten uit onze streek."
'Deen was sterk in regionaal'
Fruitteler Marius van Arkel van Fruitstation Van Arkel in het Gelderse Ingen vindt het jammer dat Deen uit het supermarktlandschap verdwijnt. Van Arkel leverde 9 jaar lang 30% van zijn appels en peren aan de Deen. "De schaalvergroting rukt op bij de supermarkten, en alle kleine spelers gaan fuseren. Deen paste perfect bij ons fruitbedrijf. Nu moet je bij de groteren aansluiten, ik weet nog niet goed hoe dat gaat uitpakken. Maar het wordt niet prettig. Wij hadden vast sorteerwerk voor de Deen; we wisten precies wat we gingen verkopen. Dat gaan we het nieuwe seizoen missen."
Albert Heijn meldt dat regionale producten in die filialen een speerpunt blijven. De keten neemt ook de winkels in de Betuwse regio over en laat weten: "We werken samen met een groep van 200 groente- en fruittelers in Nederland. Wij kopen in bij onze eigen groente- en fruittelers, waar wij al jaren mee samenwerken. Dat doen wij al voor de 1.000 winkels en voor e-commerce, hier komen de nieuwe 38 winkels bij."
Hieruit valt op te maken dat wellicht geen plek is voor Van Arkel en andere telers van Deen. "Deen verkocht van oudsher veel Hollands fruit, in tegenstelling tot anderen. Dat is hoe dan ook een verschraling en omzetdaling voor Nederlandse telers", aldus Van Arkel. Desondanks wil hij wel positief blijven, en afwachten hoe de relatie met de nieuwe keten wordt.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.