De markt voor biologische producten in België is in Wallonië al verder ontwikkeld dan in Vlaanderen. Toch heeft de Waalse overheid ambities om de biologische sector verder te laten groeien. Is daar ook ruimte voor?
In Wallonië is 12% van het areaal biologisch en 15% van de boerderijen. Volgens de informatie van Agroberichten Buitenland is Wallonië daarmee in totaal goed voor 91% van de Belgische biologische landbouw. Toch is de keuze voor biologische productie voor de Waalse boer geen vanzelfsprekendheid. Gebrek aan kennis, onvoldoende arbeidskrachten, klimaatverandering, verzadiging van de biologische markt en concurrentie vanuit het buitenland vormen voor veel bedrijven een hindernis.
Verzadiging ligt op de loer
Op de Waalse markt voor biologische producten treden inmiddels wel teken van verzadiging op. In 2016 konden biologische boeren en tuinders nog niet aan de volledige consumentenvraag voldoen. Alleen voor rundvlees was er toen sprake van een overaanbod. Inmiddels is er bij eieren ook sprake van te veel aanbod doordat het aantal biologische leghennen in 3 jaar tijd is verdubbeld. En de markt voor groente en aardappelen staat eveneens wat onder druk door flink aanbod. Overproductie leidt tot scherpere prijsonderhandelingen met de afnemers en vaak ook tot hogere kwaliteitseisen bijvoorbeeld qua vorm en grootte.
Markt groeit nauwelijks
Het marktaandeel in België van biologische producten besloeg in 2020 3,4%. Dat is vrijwel gelijk aan een jaar eerder. In Wallonië bedroeg het aandeel 4,9% terwijl Vlaanderen op 2,2% bleef staan. Volgens Landbouwkantoor België hebben de verschillen meerdere oorzaken. De Walen hebben van oudsher al een sterkere binding met de streek, waardoor streek- en lokale producten populairder zijn in Wallonië. De Waalse landbouw is meer nationaal georiënteerd, er zij relatief veel verkooppunten voor biologische producten en het gebied is over het algemeen minder verstedelijkt. Wat volgens het landbouwkantoor verder opvallend is, is dat de Walen als belangrijkste reden om biologische producten te kopen 'gezondheid' noemen. Nederlanders kiezen bijvoorbeeld eerder uit milieuoverwegingen voor biologisch.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.