CropX, de Israëlische wereldleider op het gebied van landbouw data-analyse neemt de Nederlandse branchegenoot Dacom Farm Intelligence over. Dat hebben de 2 bedrijven vandaag (dinsdag 10 augustus) bekendgemaakt.
De digitalisering van de landbouw is geëxplodeerd en de markt is verzadigd geraakt, schrijven de bedrijven in de gezamenlijke verklaring. Naarmate de markt volwassener wordt, gaan veel bedrijven afvallen en gaat een consolidatieslag in de sector plaatsvinden.
Door de overname van Dacom kan CropX een uitgebreid platform voor farm management aanbieden met actieve irrigatietechnologie, kunstmestbeheer en gewasbeschermingsfuncties. Daarnaast verstevigt het wereldwijd opererende bedrijf zijn positie op de Europese markt.
Groei versnellen
"Dit is onze derde acquisitie sinds begin 2020, terwijl we doorgaan met het uitvoeren van onze visie om het meest uitgebreide platform voor farm management over de hele wereld aan telers aan te bieden", zegt Tomer Tzach, CEO van CropX. Met de overname voegt het in 2015 opgericht CropX gewasbeschermingsadviesdiensten en registratie toe aan de productmix. "We verwachten onze wereldwijde groei exponentieel te versnellen als we onze teams en technologie integreren", zegt Tzach.
"Ik ben erg enthousiast om deel uit te maken van de snelgroeiende CropX-business", zegt Janneke Hadders, CEO van Dacom. "Onze boeren gaan profiteren van de geïntegreerde oplossingen en inzichten uit data-analyse en een klantenbestand van over de hele wereld".
Europees kantoor
CropX gaat met de overname het Europese kantoor vestigen in het huidige hoofdkantoor van Dacom in Nederland. De omvang van het wereldwijde team verdubbeld. De 3.000 klanten van Dacom - van kleinere telers tot grote marktspelers - worden aan het portfolio van CropX van meer dan 20.000 boerderijen in 40 land toegevoegd. CropX krijgt met de deal ook een groter bereik in regio's met een gematigd klimaat. De medewerkers van Dacom gaan per direct over naar CropX.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.