China heeft in de eerste 6 maanden van het jaar de import van agrarische producten flink opgevoerd. In totaal werd er voor omgerekend ruim €91 miljard aan levensmiddelen en grondstoffen geïmporteerd.
Zowel de importvolumes als de prijzen die daarvoor betaald moesten worden, namen gemiddeld toe. De totale importwaarde was 33% groter dan een jaar eerder, al dient opgemerkt te worden dat de importstroom in de eerste helft van 2020 flink te lijden had onder de ontluikende coronapandemie. Drijvende kracht achter de stijgende cijfers was de import van soja, zo blijkt uit cijfers van Zollstatistik.
Herstel varkensstapel
De uitdijende Chinese varkensstapel laat de import van soja flink stijgen. Het volume nam 9% toe tot 49 miljoen ton. Er wordt voor in totaal €21,6 miljard aan sojaproducten de grens over gehaald. De import van granen en meel steeg met 169% tot een volume van bijna 34 miljoen ton. De import van maïs verviervoudigde in de eerste helft van 2021 ten opzichte van de eerste helft van 2020 en kwam uit op een volume van ruim 15 miljoen ton.
Ook groei dierlijke eiwitten
Het totaal geïmporteerd volume vlees door China over de eerste zes maanden van 2021 is 7% hoger dan dezelfde periode vorig jaar. Deze invoer vertegenwoordigde een waarde van ruim €14 miljard en behelsde een volume van ruim 5 miljoen ton. De eerste maanden van dit jaar werden er recordvolumes ingevoerd. De laatste maanden daalt de importbehoefte van China echter en over juni lag de vleesimport al 17% lager dan in juni 2020.
Ook voor zuivelproducten viel er een forse stijging van de importen te noteren. Het totaal ingescheepte volume steeg met ongeveer een derde tot 2,17 miljoen ton. Melkpoeders waren daarbij goed voor zo'n 20% stijging. Van dit product werd in de eerste helft van het jaar 900.000 ton geïmporteerd. De totale waarde van de zuivelimporten steeg met 15% tot €6,1 miljard.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.