De Franse levensmiddelengigant Danone heeft na een aantal mindere kwartalen haar verkopen weer weten te vergroten. Na een teruggang in de omzet van 3,7% in het eerste kwartaal, steeg de omzet in het tweede kwartaal met 6,6% ten opzichte van dezelfde periode in 2020.
Het Franse concern laat de impact van de coronacrisis daarmee langzaam achter zich. Ondanks de hogere omzet lag de operationele marge lager dan vorig jaar. Het bedrijf had te maken met stijgende inkoopkosten en daarnaast eenmalige kosten ten behoeve van een project, en de transformatie van Danone's activiteiten. De totale nettowinst na belastingen steeg wel van €1,02 miljard tot €1,07 miljard.
Herstel breed gedragen
Het herstel van de omzet komt door sterke prestaties van alle 3 divisies van het bedrijf. Zo werd de omzet uit de (plantaardige) zuivel divisie met 4,8% vergroot. De traditionele zuivel tak groeide daarbij volgens het bedrijf solide, waar de plantaardige tak van deze divisie voor het zesde opeenvolgende kwartaal een groei van meer dan 10% realiseerde.
In de divisie 'specialistische nutritie' groeide de omzet in het tweede kwartaal met 2,8%. Deze groei werd bewerkstelligd door hogere prijzen voor verkochte producten (+4,2%). De volumes namen daarentegen iets af (-1,4%). De afzet van babyvoeding liet in Europa een stevige groei zien. In China was het beeld gemixt. Merken die in het land zelf worden geproduceerd realiseerden groei in het tweede kwartaal, maar merken die van over de grens kwamen zeker niet. Deze geïmporteerde goederenstroom kromp zelfs met 45% tot 60%.
De verkoop van water steeg in het tweede kwartaal zeer sterk (+19,5%) door de versoepelde coronamaatregelen. Consumenten zijn weer vaker op pad wat de afzet ten goede kwam. Ook is het marktaandeel van de Danone merken gegroeid.
Outlook positief
Ondanks de onzekerheden op de korte termijn verwacht Danone dat het nettoresultaat over de tweede helft van het jaar weer zal groeien. De operationele marges zullen over het hele jaar gezien weer uitkomen op de niveaus van 2020. Het bedrijf schat in dat de wereldwijde economieën verder zullen openen nu de vaccinatiecampagnes worden uitgerold. Wel waarschuwt Danone voor inflatie bij de prijzen voor melk, ingrediënten, verpakkingen en logistiek.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.