Suzan Fotografie / Lekkerder bij de Boer

Interview Lekkerder bij de Boer

'Een boer verdient ook loon naar werken'

19 Juni 2021 - Redactie Boerenbusiness

Consumenten hebben tijdens de coronacrisis steeds gemakkelijker de weg naar de boer gevonden. Local for local werd immens populair. Van groenteboxen en fruitboxen tot zakken aardappelen. Alles werd aangeboden, onder meer via sociale platforms als Facebook. Lekkerder bij de Boer zet ook in op de trend van lokaal voedsel. Dat doet het nu nog met een digitale wegwijzer naar de boerderijwinkel, maar uiteindelijk wil initiatiefnemer Thomas Siahaya dé online marktplaats voor versproducten op de markt brengen.

Lekkerder bij de Boer is een platform dat boer en burger aan elkaar wil verbinden. Op dit moment noemt het zichzelf nog een 'wegwijzer' naar de lokale boerderijwinkel, maar op termijn wil het dé marktplaats voor versproducten worden. Om die marktplaats goed op te zetten, voert het een onderzoek uit in samenwerking met het Kenniscentrum van de University of Applied Sciences Zeeland. "Wij geloven in de kracht van de boer en de mooie producten die op de boerderij worden gecreëerd. Voor veel mensen in Nederland is dat nog onbekend terrein, dat moet anders. We willen dat consumenten hun voedsel zo veel mogelijk bij de boer kopen", vertelt initiatiefnemer Thomas Siahaya.

Hoe is 'Lekkerder bij de Boer' ontstaan?
"In de jaren '80 werkte ik bij boeren in de buurt van de camping waarop mijn ouders zaten. Ik hielp op het land. Als de oogst erom vroeg, werkte ik daar zeven dagen per week. Het was hard werken en ik werd echt opgenomen in het boerenleven. Het viel mij pas jaren later op dat de beloning voor dat harde werken niet realistisch was. Dat heeft in mijn ogen te maken met de vele schakels in de keten. Met Lekkerder bij de Boer halen we die schakels weg. Het zaadje werd dus geplant tijdens het werk op de boerderij, maar pas in 2016 heb ik het plan doorgezet. Ik was toen bij een boerderijwinkel en werkte als online marketeer/strateeg. De boer vertelde mij dat ze in winter wel meer klanten zouden willen hebben. Toen ben ik daarmee aan de slag gegaan en heb ik een businessplan geschreven."

"Het ontbrak mij echt aan tijd om het idee helemaal tot in detail uit te werken. Die stap heb ik uiteindelijk pas in 2018 genomen. Ik volgde vervolgens een trainingsprogramma om er echt een kansrijke startup van te maken en heb daarbij ontzettend veel consumenten en boeren gesproken. De coronacrisis was uiteindelijk de trigger om live te gaan. Al heb ik mijn strategie wel omgegooid. Die digitale marktplaats moest, omwille van de tijd en financiën, even wachten. Ik ben toen dus begonnen de digitale wegwijzer, zoals die nu is. En we groeien lekker door. Momenteel staan er meer dan 900 boerderij verkooppunten op onze apps en site. Dagelijks maken daar vele duizenden mensen gebruik van."

Waarom zetten jullie zo in op 'het kopen van lokale producten'?
"Mijn grootste drijfveer is het feit dat ik wil dat boeren 'loon naar werken' krijgen. Boeren hebben ontzettend veel kennis van de producten die ze telen of van het vee dat ze houden. Ze praten er met passie over, dat vind ik mooi om te zien. De prijs van zo'n lokaal product is daarnaast vaak ook nog scherper dan in de supermarkt. Mijn zoon zit op een gemêleerde school. De gezinnen die weinig te besteden hebben, die kopen aardappelen in de supermarkt. Bij een boerderijwinkel kun je die bijvoorbeeld vaak voor een lagere prijs kopen. Dat is vaak niet bekend. En dan is het vaak nog lekkerder ook, omdat het echt vers is. Tegelijkertijd is het ook educatief voor kinderen. Ik wil ze de kans geven om langs te gaan bij de boer en dat te ontdekken."

Foto: Lekkerder bij de Boer.

Is local for local iets wat ook na de coronacrisis kan blijven bestaan? Of zie je het als een hype?
"Ja, dat blijkt wel. Als we daar niet in zouden geloven, dan zouden we ook niet doorgaan met dit platform. Maar al voor de coronacrisis zag je dat deze trend in opkomst was. Het zoekgedrag naar echt verse producten uit de regio of buurt neemt al jaren toe. En dat gaat maar door. Ook buiten Nederland. Het blijft dan wel bij die digitale wegwijzer. Het inrichten van een reserverings- en koopsysteem als waar wij mee bezig zijn, dat is echt nieuw. Wezijn er niet om een logistiek probleem op te lossen. We worden geen Picnic voor boeren of iets dergelijks. Wij geloven in de autonome kracht van de boer. Die kan goed zelf bezorgen in een straal van x kilometer rondom zijn verkooppunt. Ons doel is om van kopen bij de boer de normaalste zaak van Nederland te maken. We noemen ons dan ook het marketingplatform voor de boer."

Als we kijken naar de toekomst, welke toekomstplannen heb je dan?
"Allereerst willen we doorzetten met dé digitale marktplaats voor versproducten. Boeren kunnen zich dan aanmelden en producten aanbieden. Daarvoor betaalt de boer een vast bedrag per maand. Belangrijk is wel dat we niets van de omzet van de boer willen afsnoepen. Zij krijgen dus het volledige bedrag dat de consument betaalt voor een product. Of ze nu veel of weinig verkopen via onze apps en site. We maken ook geen onderscheid tussen grote of kleine boeren. Iedere boer betaalt naar ratio evenveel voor het aanbieden van producten. De prijs per product blijft dus voor iedereen gelijk. Het maakt niet uit of je tien of honderd producten aanbiedt via de marktplaats. Zo blijft het voor iedereen eerlijk."

"Dat is echter een kostbare aangelegenheid en kon er daarom vorig jaar ook nog niet zijn. De lancering moet nu plaatsvinden in het derde kwartaal, of misschien zelfs wel eerder. Het is ook een reden dat we nog op zoek zijn naar investeerders. Vanuit het coöperatiefonds van Rabobank Walcheren en Noord-Beveland hebben een mooie bijdrage gekregen, daar zijn we echt blij mee. Daardoor kunnen we doorontwikkelen. Naast de investeringen in de techniek voor het marktplaatssysteem, moeten we ook investeren in personeel en een goede helpdesk."

Willen jullie ook de stap naar het buitenland zetten?
"We zijn grenzeloos, omdat we geen logistieke verplichtingen bieden. Opschalen binnen Nederland lukte ons daarom binnen een maand. We kijken daarom wel schoorvoetend buiten de Nederlandse grenzen, maar het heeft voor ons geen prioriteit. We willen eerst de online marktplaats draaiende hebben. Heel Nederland moet weten dat Lekkerder bij de Boer bestaat."

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden