Voedingsmiddelenbedrijf Greenyard heeft het derde kwartaal van het huidige boekjaar, dat eindigt op 31 maart 2021, positief afgesloten. Met de omzetstijging van 10,3% op jaarbasis denkt het bedrijf dat de omzet voor het einde van het boekjaar kan stijgen naar €110 miljoen. Voor komende jaren is de ambitie er om dat cijfer te laten stijgen naar €150 miljoen.
Greenyard heeft donderdag 25 februari de kwartaalcijfers over het derde kwartaal van het huidige boekjaar bekendgemaakt. Daaruit blijkt dat de goede verkoopresultaten doorgezet hebben, waardoor de omzetstijging op jaarbasis nu op 10,3% uitkomt. Als gevolg daarvan verwacht het voedingsmiddelenbedrijf dat de omzet aan het einde van het boekjaar aan de bovenkant van de verwachte range van €106 tot €110 miljoen zal uitkomen.
De verkoop van zowel het onderdeel 'Fresh' als 'Fresh Long' laat over het derde kwartaal positieve cijfers zien. Het verssegment komt uit op een stijging van 11,4% in het derde kwartaal en ligt daarmee 11,2% voor op vorig jaar. Voor de langer houdbare producten komen deze percentages respectievelijk uit op +6,4% en +6,6%. De hogere verkopen in de detailhandel en voedingsmiddelenindustrie hebben de lagere verkopen richting de foodservice ruimschoots gecompenseerd.
Groei doorzetten
Op basis van de positieve resultaten streeft Greenyard ernaar om de omzet aan het einde van boekjaar 2021/2022 uit te breiden naar €120 miljoen. Vervolgens wil het dit uitbouwen naar een omzet van €150 miljoen tegen het einde van boekjaar 2024/2025. Schuldvermindering blijft daarbij volgens het voedingsconcern een van de belangrijkste hoofdzaken.
Tevens wil het bedrijf komende vier jaar inzetten op duurzaamheid, zoals verantwoorde inkoop en het bereiken van 'zero waste'. Kortom: zo min mogelijk afval produceren. Het bedrijf is van mening dat meer inspanningen en investeringen in duurzaamheid hand in hand gaan met het toevoegen van economische waarde. Ook het verbeteren van langetermijnrelaties met klanten moet een toegevoegde waarde creëren en mogelijkheden bieden om het assortiment van Greenyard uit te breiden. Daarbij denkt het onder meer aan uitbreiding van de categorieën diepvriesfruit en maaltijdpakketten.
Het aantrekken van nieuwe telers en belangrijk telers behouden is komende jaar ook een speerpunt. "Door via innovatieve samenwerkingsverbanden te investeren in de toeleveringsketen, kunnen we de groepsexpertise bundelen en afstemming creëren met als doel betere economische voorwaarden en een duurzamer aanbod. Dat betekent minder afval, efficiënt logistiek gebruik en een balans in vraag en aanbod", zo meldt het bedrijf in het jaarverslag.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.