Nederlandse landbouwbedrijven hebben tussen het tweede kwartaal van 2019 en het eerste kwartaal van 2020 een omzet van €1,5 miljard gehaald uit zogenaamde 'korteketenverkoop'. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
De korteketenverkoop in de periode van het tweede kwartaal van 2019 tot en met het eerste kwartaal van 2020 heeft land- en tuinbouwbedrijven in Nederland een omzet opgeleverd van ongeveer €1,5 miljard. Dat is bijna 33% van de totale omzet van alle bedrijven die aan korteketenverkoop hebben gedaan. Er wordt hier door het CBS onderscheid gemaakt tussen rechtstreekse verkoop of via één tussenschakel. De verkoop direct vanaf de boerderij aan de consument was in de eerdergenoemde periode €0,3 miljard, terwijl de verkoop met één tussenschakel (bijvoorbeeld horeca) €1,2 miljard bedroeg.
Het totaalaantal bedrijven dat aan verkoop via de korte keten doet, is de afgelopen jaren fors gestegen: van 10,5% in 2017 naar 13,7% in het eerste kwartaal van 2020. Concreet hebben volgens de statistici ongeveer 7.200 landbouwbedrijven omzet uit korteketenverkoop gehaald (13,2% van het totale aantal agrarische bedrijven in Nederland). In 2017 ging het nog om 5.700 bedrijven (10,5% van het totaal). Het effect van de coronacrisis is nog niet duidelijk in deze cijfers, gezien die pas in het tweede kwartaal begon op te spelen.
Grootste aandeel: siergewassen
Vooral de bedrijven die actief zijn in de teelt van siergewassen haalden omzet uit korteketenverkoop. In totaal gaat het om een bedrag van €583 miljoen, waarmee ruim 39% van de totale omzet in deze sector behaald werd. De voedingstuinbouw kwam tot €398 miljoen (26% van het totaal). Ook melkveebedrijven (€182 miljoen), akkerbouwbedrijven (€108 miljoen) en leghenbedrijven (€56 miljoen) haalden een substantieel bedrag van hun omzet via korteketenverkoop.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.