De coöperatie CZAV heeft het boekjaar 2019/2020 afgesloten met een winst van €2,3 miljoen. De omzet is gedaald met €26 miljoen gedaald naar €419 miljoen. Dat komt deels door dat dit het eerste boekjaar is na de verkoop van Agrimarkt. Ook relatief lage kunstmestprijzen en minder afzet van gewasbeschermingsmiddelen door relatief lage ziektedruk afgelopen seizoen, spelen een rol.
Het resultaat van de coöperatie is, ondanks de coronacrisis en gecorrigeerd voor de verkoop van Agrimarkt en de aankoop van Cebeco Granen, ongeveer gelijk aan het vorige boekjaar. De verkoop van brandstoffen door Agrisneltank heeft wel last gehad van de coronacrisis. De olieprijs was relatief laag en door het vele thuiswerken is minder brandstof verkocht.
Dit boekjaar is €800.000 aan de leden uitgekeerd als nakorting. De komende 3 jaar keert de CZAV €5 miljoen uit aan de leden. Dit jaar zal de eerste €1,5 miljoen daarvan uitgekeerd worden.
Duurzaam ondernemen blijft thema
Duurzaam ondernemen blijft een belangrijk thema en CZAV wil de telers daarbij ondersteunen. De coöperatie heeft 4 richtingen waarin ze de komende jaren zich verder wil ontwikkelen. Kennis en product, data, mineralen en organische stof en eiwittransitie.
De coöperatie werkt al lange tijd met Integrated Crop Management (ICM). Het doel is meer opbrengst per hectare te realiseren met minder impact op het milieu. Het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen staat onder druk. Vooruitlopend op eventuele strenger wordende regelgeving, heeft de CZAV pilots lopen waarin geëxperimenteerd wordt met andere teeltmethoden met minder inzet van gewasbeschermingsmiddelen. Op deze manier breidt de organisatie de kennis en data uit om op toekomstige ontwikkelingen in te kunnen spelen.
Historisch veel organische mest
Afgelopen jaar heeft de CZAV 700.000 ton organische mest verhandeld. Dat is een historisch hoog niveau voor de coöperatie. Het vinden van een balans tussen aanvoer van mineralen en organische stof uit organische mest en kunstmest wordt voor boeren steeds belangrijker. De eiwittransitie is een doel voor de lange termijn. CZAV heeft al ruime ervaring in de teelt van bijvoorbeeld bruine bonen en het areaal is onder telers in het werkgebied de afgelopen jaren uitgebreid. Afhankelijk van de vraag uit de markt en de uitwerking van de nationale eiwitstrategie liggen hier wellicht mogelijkheden.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.